BSD Ramasoon

För att komma i kontakt med mig så finner ni sådana uppgifter under menyvalet Kontakta.

Kolla även gärna in:

Hittar ni något fel på sidan kontakta då info@alexhobby.se

BSD Ramasoon 1/10 4WD

Klicka för större bild

Specs:

Biltyp: Monstertruck

Driftsätt: El

Drivning: 4WD

Skala: 1/10

Längd: 50 cm

Bredd: 34 cm

Vikt: 2900 gram

Toppfart: ca 50-60km/h

Motor: Borstlös KV3000

Återförsälja: Hobbex.se

Reservdelar: Ja, dock inte alla delar samt Hobbex varit dåliga på bra lagerstatus senaste tiden

Pris: 2990:-

Vad man får med:

BSD Ramasoon

Handkontroll

Instruktionsbok till bilen

Manual till bilens ESC/Fartreglage

( Kan medfölja batteri & laddare med bilen om den är inköpt hösten/vintern 2018 )

 

Bra att tänka på, exp tillbehör som behövs:

Batteri till bilen jag rek. 2s Li-Po på minst 3000mAh med T-Kontakt.

Laddare till batteriet, se till att de klarar av att ladda Li-Po batterier.

För nybörjaren rekommenderar jag:

Batteri: Vapex 2s Li-Po 3300mAh 310:-

Laddare: SKYRC E3 LI-PO AC/DC 230:-

OBS!!! - Bilen jag testar så ingick det batteri & laddare, detta ingår tyvärr inte framöver då bilar från BSD märket prisklassen 2000:- eller mer levereras utan detta. Tror de bilar Hobbex har kvar av batchen som levereras med batteri & laddare, så köper du denna bil under hösten 2018 så får du eventuellt med batteri & laddare.

BSD Ramasoon

Det medföljer en instruktionsboken till bilen & handkontrollen, den har bra information om handkontrollen och den bör ni läsa om ni ska göra eller vill göra inställningar på handkontrollen. Jag går igenom två stycken inställningar i videon ovan.

 

Informationen om bilen är okej, men inte så mycket om hur man kommer igång med den. Dock är det en hel del information om hur bilen är uppbyggd, en bra detaljerad sprängskiss med artikelnummer till alla delar på bilen. En hel del listor med artikelnummer till uppgraderingsdelar också. Denna instruktionsbok/sprängskiss finns att läsa på Hobbex hemsida, direkt länk hittar du här: BSD Ramasoon instruktionsbok.pdf

Medföljer även manual till bilens ESC ( Fartreglage ), behöver du nu göra kalibreringar eller andra inställningar på ESCn, så läs denna manual innan du sätter igång. Kalibrering av ESCn är inget man behöver göra för att komma igång med bilen. Instruktionsboken till bilen och denna manual är på engelska, det är lättläst text och bra med bilder också.

BSD Ramasoon kommer som en RTR (Ready to run) bil. Vilket betyder att bilen är i hopbyggd, och att det ingår mottagare & sändare/handkontroll så den är redo att köras direkt ur kartongen. Batteri och laddare brukar också medfölja RTR bilar, men inte alltid och tillverkare samt återförsäljarna brukar då meddela detta. Just denna BSD Ramasoon jag testat så fick jag med ett batteri & laddare med bilen, men framöver så kommer bilarna som ligger i prisklassen 2000:- eller mer av märket BSD inte medfölja batteri eller laddare.

Behöver du köpa till batteri & laddare till BSD Ramasoon så rekommenderar jag för den som är nybörjare ett 2s Li-Po minst 3000mAh se även till att batteriet har T-Kontakt/Deans så att den passar bilens kontakt så slipper man krångla med adaptrar, eventuellt byta ut kontakten på batteriet/bilen. Hardcase batteri är också något jag rekommenderar för extra skydd på batteriet. Hobbex säljer även ett 2s Li-Po 3200mAh hardcase med T-Kontakt för ca 310:- batteriet hittar ni här: Vapex 2s 3300mAh Li-Po.

 

Behöver ni laddare så finns det många att välja mellan, se till att den klarar av att ladda Li-Po batterier. Finns en enkel balansladdare som Hobbex säljer för ca 230:- ingen avancerad laddare utan en enkel som laddar upp batteriet under några timmar, och den hittar ni här: SkyRC E3 Li-Po AC/DC Laddare

 

Finns mer avancerade som laddar batterier fortare men inget jag kommer att gå in på mer här. Hör mer Hobbex eller andra RC handlare vad de rekommenderar för Li-Po snabb & balansladdare, dessa brukar ligga på ca 450:- och uppåt.

Bilen klarar även av 3s Li-Po enligt tillverkaren, dock inget jag testat än själv och inget jag rekommenderar för en nybörjare då 3s gör att bilen blir snabbare/kvickare, vilket jag tycker att man kanske ska vänta med om man är nybörjare.

 

Jag visar hur man laddar batteriet med medföljande laddare i videon om du köpt denna bil när den levererades med batteri och laddare [Börjar ca 20:18 i videon]. Jag pratar även lite kort om batteri och laddare för dig som kanske behöver köpa till det.

 

Jag använde mig utav 2s Li-Po's 3200-3500mAh under mitt test med denna bil, körtiden låg mellan 8-14 min lite beroende på hur jag körde. Men snittet låg närmare 10-12 min med "blandad" körning. ( Batterierna som ni ser på bilden ovan ).

Den medföljande handkontrollen är samma modell som medföljer de flesta BSD bilarna i prisklassen 1000:- och uppåt. Denna kontroll är något jag pratat mycket om i mina videons, men sammanfattningen av den är att det är en helt okej sändare/handkontroll. Greppen ösnkar jag var lite mer ergonomiskt. Klassisk design på den, men en rattstyrning.

 

Kontrollen går även på de 2,4ghz bandet vilket är standard inom RC-Hobbyn. Finns en del inställningsmöjligheter på toppen vilket är trevligt. Handkontrollen kräver 4st AA - batterier för att starta, och dessa sätter man i botten av den..

BSD Ramasoon tycker jag är till utseendet en häftig och cool monstertruck, den påminner enligt mig lite om Traxxas X-Maxx 8s till utseendet. Just denna Ramasoon har en röd kaross med lite kålfiber mönster samt lite klistermärken runt omkring.

Chassit på bilen har en lite mer "unikt" utseende, första gången jag ser en RC-Bil som har "två" våningar. I mitten så sitter bilens borstlösa motor på 3000kv, samt drivningen på bilen (diffhus/drivaxlar) Drivaxlar och drev är gjorda av metall. Den undre delen på chassit är gjord av plast, helt okej kvalite inte haft några skador eller problem med det. Kan dock hända att de hamnar lite grus osv mellan motorn och den undre plastdelen.

BSD Ramasoon
BSD Ramasoon

Den övre delen på chassit är en metallskena som gör att chassit på bilen blir riktigt stabilt. På denna metallskena så är ESCn ( Fartreglaget ) monterat och den är förberedd för 2-3s Li-Po batterier och har en T-kontakt som man kopplar in batteriet till bilen i. Det sitter även en mottagare med antenn intill ESCn också.

 

På den övre delen sitter även styrservot monterat, även lite mer unik montering här också. Sitter monterat på den högra sidan i bilens färdriktning. Samt att det även finns uttag/fäste för ett till styrservo på andra sidan.

Styrservot som sitter monterat är ett 9kg, vilket är något starkare än den som sitter monterad på BSD Viper/Destroyer.

All elektronik på bilen är fukt, vatten och damskyddat så att man ska kunna köra bilen utomhus i olika typer av väder.

På den övre bakre delen så sitter batteri utrymmet. Som jag nämnde tidigare så medföljer det förmodligen inget batteri om du köper denna bil slutet av 2018 och framåt. Måtten på batterierna jag använde var ca 135x45x25 (mm), och de sitter bra med bilens batterifästet.

 

För den som kanske undrar så sitter motorn fastmonterad på metallskenan också, fast undertill.

Bilen är ju såklart utrustad med 4st stötdämpar, dessa är inställningsbara men även oljefyllda för att få bilen att gå stabilt över olika typer av underlag.

 

Den övre delen på dämparen som är blå är metall, vilket gör att den blir något starkare speciellt vid fästet, "muttern" som är blå är också metall och det är den som man ställer in dämparnas hård eller mjukhet med.

Både fram och bak på bilen sitter det stötfångare, dessa är gjorda av plast även fästet till chassit är plast mjuk och flexibel plast. Dessa var jag lite oroliga över att de kan gå sönder om man kör in i något, eller håller i den när man bär bilen.

 

Efter en hel del hopp med bilen och krascher så fick stötfångarfästet fram sönder, men eftersom det är samma typ av stötfångare som sitter monterat bak så bytte jag bara ut dem, då den bakre inte fyller sådan jättefunktion.

 

Och dessa stötfångarfästen är det ända egentligen som gått sönder på bilen, men mer om detta i sammanfattningen.

Däcken på bilen både fram och bak är av samma modell, precis som det ska vara på en monstertruck/bascher. Det är bra mönster på däcken, vilket gör att bilen har okej grepp på olika typer av underlag.

 

Däcken är monterade på svarta fälgar, vilket har samma möster som de tidigare BSD bilarna jag testat (Viper & Destroyer) Skillnaden är då att dessa är svarta vilket jag tycker passar bilen riktigt bra. De sitter fastmonterade på chassit med en M5 mutter.

Sammanfattningsvis så tycker jag BSD Ramasoon är en rolig och trevlig monstertruck, som tåls att basha lite med. Med sin 3000kv motor och ett 2s Li-Po så gör bilen ca 50-60km/h.

 

Hållbarheten på bilen är över förväntan, dock nämnde jag tidigare att stötfångarfästerna gått sönder fram, inget som påverkar bilen, mer än att stötfångarna ej är där för att ta emot en del smällar. Hobbex säljer reservdelar till Ramasoon, de kommer även få in lite fler delar i sitt sortiment och även bättre lagerstatus på dess.

 

För dig som är intresserad så har jag ett litet kraschmontage under min sammanfattning av bilen i min recensionsvideo ovan. Denna börjar ca TID KRASH i videon.

 

Karossen har tagit en del smällar också, finns lite sprickor, väck och märken lite runt omkring men det är ju något man får räkna med om man hoppar/baschar runt med bile.

 

Man får räkna med förslitningsskador på motor/undersidan på bilen också om man kör mycket på t.ex grus. Som ni kan se på bilden nedan så är det en del "märken" på motorn osv, detta är från några timmars gruskörning. Tror det inte är någon fara mer än att färgen på motorn och lite andra metalldelar nötts ut lite.

BSD Ramasoon ligger runt ca 3000:-, vilket är ett okej pris för bilen. Se dock till att Hobbex har reservdelar till bilen i lager så om något skulle gå sönder så kan ni snabbt beställa hem delen.

 

Bilen finns att köpa hos Hobbex, via Hobbex.se