bsddestroyer

För att komma i kontakt med mig så finner ni sådana uppgifter under menyvalet Kontakta.

Kolla även gärna in:

Hittar ni något fel på sidan kontakta då info@alexhobby.se

BSD Destroyer 1/10 RTR 4WD

Specs:

Biltyp: Monstertruck

Driftsätt: El

Drivning: 4WD

Skala: 1/10

Längd: 41 cm

Bredd: 32 cm

Toppfart: ca 50-55km/h

Motor: Borstlös 3421KV

Ack: 2s Li-Po 3200mAh 7,4v

Laddar: 2s-3s Balansladdare 1A

Ord Pris: 1990:-

 

Återförsäljare: Hobbex

Klicka för större bild

Vad man får med när man köper produkten:

BSD Destroyer bilen

- 1x 2s Lipo batteri på 3200mAh 7,4V

Handkontroll/sändare

Instruktionsbok/manual till bilen/fartreglaget

Antennrör

En 2s-3s Balansladdare till bilens batteri

 

Bra att tänka på, exp tillbehör som behövs:

För att förvara det medföljande Li-Po batteriet säkert så köp med en Li-Po/Brandpåse. Säljs hos Hobbex och alla andra RC-Hobby butiker.

 

Ett extra batteri för längre körtid ( inte ett måste batteriet som medfölj är helt okej ).

För er som sett & läst min recension om BSD Viper bilen:

 

BSD Destroyer är mer eller mindre en lite mer uppgraderad modell av BSD Viper. Destroyern har en börstlös motor, en lite uppgraderat fartreglage samt andra färger på karossen annars är det mer eller mindre samma bil. Men mer om detta finns i min recensionsvideo under, och även lite i texten nedan också.

Instruktionsbok/Manual & Tillbehör:

Instruktionsboken som medföljer innehåller inte så mycket direktinformation till just Destroyer bilen, den får dela med Viper bilen. Först är de två sidor med information om en handkontroll som inte medföljer, sedan är det inte mycket information om hur själva bilen funkar. Dock är det en hel del information om bilens uppbyggnad samt artikelnummer till varje del på bilen ( En sprängskiss ), en del information om eventuella delar man kan uppgradera till bilen. Sprängskissen över bilen stämmer inte helt med Destroyer, den visar just nu fel på artikelnummer till motorn & batteriet. Men den borstlösa motorn som sitter i bilen finns med som en uppgraderingsdel instruktionsboken med artikelnummer.

 

Det följer också med en manual till fartreglaget. Hur man kalibrerar samt ställer in ESCn ( Fartreglaget ). Fartreglaget kommer förebrett för 2s samt 3s Li-Po.

 

Alla instruktionsböcker/manualer finns att få tag på Hobbex hemsida på produktsidan under fliken manualer.

Där finns även manualen till handkontrollen som medföljer bilen. Manual till handkontrollen.

Medföljer som tillbehör gör även ett antennrör som gör det möjligt att få upp antennen lite, till och med ut ur karossen. I videon TID NÄR JAG SÄTTER I ANTENNRÖRET så visar jag hur man installerar detta antennrör. Jag personligen har inte använt mig utav detta, och alltså inget man behöver installera för att kunna köra bilen. Utan bara ett extra tillbehör som kanske ger någon meter extra i distanskörning.

Handkontrollen:

Den medföljande handkontrollen är av modell B7080 från BSD. Denna sändaren/handkontrollen är något som medföljer de flesta BSD bilar i 1000:- klassen och uppåt.

 

En helt okej handkontroll som funkar bra. Dock tycker jag att själva greppet är lite obekvämt att hålla i under längre stunder. Det är inte ergonomiskt så lite värk i handen fick jag efter 30-40 mins körning.

 

På toppen så har vi en del inställningsmöjligheter. Knappen i mitten den runda ställer in sväng-rotationen och bör ställas in innan användning. Om bilen svänger för mycket så belastas styrservot och kan ta stryk av det, även bilens styrservo-räddare går i drivaxlarna fram och slits lätt ut om sväng-rotationen är fel inställd. Pratar om detta i videon ca 8:35.

 

En till inställning man kanske behöver göra är Styr-Trimmet, de ställer man in om man märker att bilen inte kör rakt.

Vill ni veta mer om handkontrollen så finns det en manual på Hobbex hemsida, tryck HÄR FÖR ATT LÄSA DEN DIREKT.

För att komma igång med sin körning måste man installera 4st AA batterier i sändaren också, detta är inte något som medföljer utan detta får man stå för själv.

 

Samt att sändaren även går på de 2,4GHz bandet vilket mer eller mindre är standard. Och gör de möjligt att flera med samma typ av bil/sändare kan köra samtidigt utan att störa ut varandras bilar.

BSD Destroyer:

Bilen kommer som RTR (Ready to run), vilket gör att det ända man behöver göra för att komma igång är att sätta i batterier i handkontrollen (4st AA), och sedan ladda bilens batteri. Kommer lite senare att gå igenom batteriet och den medföljande laddaren. En genomgång av detta finns även i recensions-videon och den börjar ca 15:10.

 

Precis som med Viper bilen så känns denna Destroyer ända relativt bra i kvalitén. Jag var dock lite orolig över hur bilen skulle hålla, då Destroyern gör ca 50-55km/h medans Viper bilen ligger på ca 25-30km/h. MEN! Bilen har klarat sig riktigt bra, i min recensionsvideo så får ni se ett montage på ca 30sec där bilen utsätts för en del smällar från en del hopp.

Karossen har ett monstertruck utseende, grått med lite svarta streck/mönster. Lite runt omkring karossen så sitter det lite klistermärken för att styla till den lite. Dessa kan man enkelt ta bort om man skulle vilja det.

 

Karossen sitter fast med karossklips, två bak och två fram vilket är vanligt. Utöver hålfästena så sitter även ett hål i mitten av karossen och det är till om man vill installera antennröret. Och detta visar jag hur man gör i recensions videon, och det är ca 12:58.

Chassit på bilen är till mestadels gjord av plast, och som tidigare nämnts så är det samma chassi som Viper bilen. Tycker bilen har rejäla fram/bak stötfångare, lätta att komma åt för att skruva bort och byta ut om de skulle gå sönder. Något som underlättar lite så är både fram och bak stötfångarna samma modell.

Karossfästena på bilen är också av plast, lite mjukare/flexiblare. Även dessa är lätta att byta ut om de skulle gå sönder, eller för att höja/sänka om man vill att karossen ska sitta lite lägre/högre på bilen.

Och dessa sitter fast med två skruvar som är lättåtkomliga, kan tillägga att även karossklipsen fram och bak är likadana.

Bilen är utrustad med 4st stötdämpare, två fram och två bak dessa är inställningsbara (mjuka/hårda) även oljefyllda för att få bilen att kunna gå stabilt över olika typer av underlag.

Rätt över chassit går det ett metallskena för att stabilisera chassit men även för att skydda de drivaxlar som går till fram och bakdäcken.

Bilens fartreglaget/ESC - WP-10BL50-RTR är förberett för 2-3s Li-Po batterier. Uppe på fartreglaget sitter även en fläkt som går igång när man startar bilen. Precis intill fläkten sitter bilens AV/PÅ - Knapp. Fartreglaget är en av de grejerna som är uppgraderade jämför mot Viper bilen.

 

Vidare har vi antennen, och det är alltså runt den man sätter antennröret. Jag visar vid TID PÅ ANTENNRÖRINSTALLATIONEN hur man sätter dit antennröret. Detta är inget man behöver göra, men kan öka distansen några extra meter. Har inte mätt ut hur lång man kommer med eller utan antennröret men skulle gissa på ca 100+meter.

Bilens motor är också en uppgradering mot Viper bilen, i denna Destroyern så sitter det en Borstlös 3421kv motor som gör att bilen kommer upp i ca 50-55km/h, den har även såklart snabbare acceleration.

Precis i mitten av bilen så sitter dreven som gör att bilen drivs. Tyvärr så sitter de öppet, vilket jag inte gillar. Kör man mycket utomhus på t.ex. grus så är det lätt hänt att de kommer in skit/stenar bland dreven och kan fastna där och slita ut dem. Har testat bilen ett tag på grus nästan 2-3 timmar, och till min stora förvåning så har det inte fastnat något där än. Kanske har haft tur, eller så sitter dreven så pass nära batteriet och elen som går i bilen så att de skyddar dem. På BSD Viper bilen sitter dreven också öppet, men där hade jag lite mer problem med att stenar fastnade och slet ut dreven.

Styrservot i bilen är ett "B7036 6kg" och det funkar helt okej.

Sitter även styrservoräddare på bilen för att skydda styrservot lite extra.

All elektronik i bilen, Styrservo, Fartreglaget, Motorn och alla kablar är fukt, vatten & dam skyddat så att man kan köra bilen utomhus året om. Det underlättar också när man ska göra rent bilen, då man kan ställa in den i duschen och bara spola av den. Låt bilen bara torka ordentligt, hjälp gärna till med en handuk. Efter jag spolat rent så torkar jag med en handduk, samt låter bilen torka minst 12 timmar innan jag använder den igen. Sprayar alltid också metalldelar som är rörliga med 5-56. Ett tips är att om ni ofta vill köra utomhus i grus/skog/slask osv är att ni kollar upp lite mer noggrannare hur man gör rent RC-Bilar, finns en hel del guider på Youtube.

Bilens däck funkar helt okej, de har bra mönster så att man kan ta sig fram över olika typer av underlag. Samma typ av däck sitter både bak och fram, det är även limmade på fälgarna. Fälgarna sitter fast på bilen med hjälp av en M4*4 mutter. Så har man rätt verktyg så är dessa lätta att ta av om man behöver göra det. Fälgarna är kromade, och jag tycker att det ser riktigt plastiga ut. Lite tråkigt, men kvalitén är det inget fel på.

Batteriet & Laddning:

Det medföljande batteriet i bilen är ett 2s Li-Po på 3200mAh 7,4v. Man får ut en körtid på ca 10-15 minuter, men eftersom det tar några laddningar för ett Li-Po batteri att prestera på topp så får man räkna med något lägre körtid första 5-10 laddningarna av batteriet.

 

Är du helt ny med Li-Po batterier så rekommenderar jag att man enbart använder den medföljande laddaren för att inte batteriet ska ta större skada. Li-Po batterier kan inte hanteras hur som helst, och skulle man hantera det helt fel så sväller det och kan även självantända och börja brinna. Jag rekommenderar starkt att man gör lite research om just Li-Po batterier så man har någorlunda koll innan man tar å kör igång. Lite längre ned tipsar jag om saker man bör tänka på när man har Li-Po batterier.

 

Medföljande laddaren är en V3 Balansladdare för 2s-3s Li-Po batterier.

Man laddar lätt Li-Po batteriet med den medföljande laddaren, koppla bara in laddaren så att han har ström. Då kommer Power lampan att lysa grönt. Sedan stoppa i batteriets balanskontakt i det passande uttaget på laddaren. Laddaren har två uttag, det vänstra är för 3s Li-Pos och de högra är för 2s. När detta är gjort så lyser Status lampan rött, och då laddas batteriet. En fulladdning tar ca 3-3,5h då laddaren laddar i 1A eller 1000mA i timmen, och batteriet ligger på 3200mA.

Batteriet får max laddas i 1C vilket betyder att köper man en snabbladdare så får man max ladda det i 3,2A då batteriet ligger på 3200mA och då tar det ca 1timma. De flesta Li-Po batterier klarar av högre laddnings "hastiget" så som upp mot 5-6C. Men inte det medföljande så tänk på det.

 

Jag rekommenderar er att införskaffa i Li-Po påsar också så att ni säkert kan ladda och förvara era batterier, tänk då också på att kanske köpa med balanskontaktsförlängare så att man kan få in batteriet i påsarna medans de laddas. Hobbex säljer tyvärr inga Li-Po påsar än, men finns hos de flesta RC-Hobby återförsäljare.

 

Lite tips om vad man ska tänka på när de gäller Li-Po batterier.

1. Ett Li-Po batteri ska alltid laddas med en laddare som klarar av Li-Po batterier då det måste balansladdas, och då måste laddaren ha balansuttag.

2. Låt aldrig ett Li-Po batteri ligga fulladdat mer än 5-7dagar, låter man det ligga längre så tar batteriet skada av detta och kan börja svälla. Ett svullet Li-Po batteri är INGET JAG REKOMMENDERAR att man använder då det finns stor risk att det självantänder.

3. Låt aldrig ett Li-Po batteri ligga urladdat, då det tar skada av detta.

4. Kommer du inte använda batteriet på över 7 dagar efter körning, så ladda batteriet ungefär 1,5h för då är de ca 50% laddat med medföljande laddaren till bilen.

5. Införskaffa i Li-Po påsar, det är "brandpåsar" som man kan förvara Li-Po batterier i både under laddning så som vanligt förvar. Jag själv har några stycken sådana här som jag förvarar alla mina batterier i för säkerhetens skull.

6. Ladda inte batteriet för fort om man kör med snabb/balansladdare. Just det medföljande batteriet klarar av att laddas i 1C, vilket betyder 3,2A för att batteriet ligger på 3200mA(3,2A).

Sammanfattning:

BSD Destroyer är en rolig bil som är lätt att komma igång med. Kanske inte den perfekta nybörjarbilen för de lite yngre då den har hyfsat hög toppfart samt acceleration. Är man inte van vid Hobby RC-Bilar så kanske inte en bil med borstlös motor är det första valet.

 

Enligt återförsäljaren Hobbex ska bilen göra ca 55km/h, är lite tveksam om den gör det. Men runt 45-50 tror jag den gör utan problem.

 

Är positivt överraskad över bilens kvalité då jag flertal gånger hoppat med bilen och landat helt fel. I video-recensionen så visar jag ett montage på några av de "krascher" jag fått med på video montaget börjar ca 29:45 i videon. Vet inte om jag har haft riktigt tur med hur bilen klarat sig, eller om den är så tålig men en hel del smällar fick den ta utan att något gått sönder. Det har blivit repor på kaross och chassi, men det är ju något man får räkna med. Inga större repor utan mindre som knappt inte syns förens man tar en lite närmare titt över bilen. Tänk dock på att bilen testades utomhus i ca 30-32+ grader. Hade jag kört bilen utomhus i -5 grader så hade nog något gått sönder vid första "kraschen" då plast blir skörare under kallare temperaturer och detta gäller ju alla RC-Bilar med plastdelar.

 

När olyckan väl är där, och bilen gått sönder så vill man ju såklart kunna laga den snabbt och enkelt. Och då behövs det ju kanske en reservdel, tyvärr så är Hobbex utbud av reservdelar till alla BSD bilar inte så stort och de har nästan inget på lager. Men jag har pratat med dem om detta och framöver så kommer det förhoppningsvis finnas ett större utbud av reservdelar till BSD bilarna samt att de har dem oftare i lager.

 

Bilens drev som sitter helt öppet i mitten har klarat sig bra. Var lite orolig att gruskörningar skulle göra så att sten skulle sätta sig där och slita ut dem, men efter 2-3 timmars körning på grus har jag inte haft några större problem dreven ser just nu bara använda ut vilket är bra. Tror batteriet i bilen sitter bra till så att de skyddar dreven, samt att elkablarna från fartreglaget till motorn skyddar en del också. Men tycker fortfarande det är synd att dreven inte har en skyddskåpa över sig.

 

Lätt att ladda bilens batteri med medföljande laddaren, det tar ca 3-3,5h för laddaren att ladda batteriet fullt. Och man får ut en körtid på ca 10-15 minuter. Men glöm inte att körtiden kanske ligger på 8-12 minuter de första 5-10 laddningarna innan batteriet börjar prestera fullt ut.

Körtiden på 10-15 minuter tycker jag är helt okej för ett batteri som medföljer bilen, dock så kanske laddtiden inte är så kul. För dig som ej är insatt på Li-Po batterier så rekommenderar jag att ni tar och läser på lite, samt hör med era Hobbyshoppar vad de rekommenderar för laddare till Li-Po batterier. En snabb & balansladdare ligger från ca 450:- och uppåt, jag har tidigare recenserat SkyRCs S60 & D100 laddare, de är enkla att hantera och kan ladda Li-Po batterier i olika lägen så som Snabb, Balans, ur och balansladdning.

 

Bilen ligger på runt 2,000:- ordinarie pris, vilket är helt okej med tanke på att bilen har en borstlös motor samt att man får med ett 2s Li-Po batteri & en balansladdare. Men jag har ändå LITE svårt att motivera priset på bilen just nu då tillgången till reservdelar ser ut som de gör just nu. Men som sagt under hösten/vintern 2018 så kommer nog Hobbex kunna lösa det.