bsdmaniac

För att komma i kontakt med mig så finner ni sådana uppgifter under menyvalet Kontakta.

Kolla även gärna in:

Hittar ni något fel på sidan kontakta då info@alexhobby.se

BSD Maniac 1/10 2WD RTR

Specs:

Biltyp: Buggy

Driftsätt: El

Drivning: 2WD

Skala: 1/10

Fartreglage - kontakttyp ack: Tamiya

Längd: 43 cm

Bredd: 35 cm

Motor: Borstad

Laddar: 250mAh, USB

Ack: NiMH, 7.2V 1500MAH

Sändare: Ja, 2,4GHz

Pris: ca 900:-

 

Övriga:

Reservdelar: Nej, Men Hobbex som säljer bilen kan ha demobilar/trasiga bilar som de kan plocka delar ifrån, så kontakta Hobbex om något på bilen skulle gå sönder eller krångla.

 

Finns att köpa hos HOBBEX

Klicka för större bild

Vad man får med när man köper produkten:

- Bilen

- Batteri till bilen - NiMH 1500mAh med Tamiya - Kontakt

- Laddare till batteriet

- Handkontroll

- Instruktionsbok & manual till bilen/handkontrollen & fartreglaget.

Vill ni se en mer detaljerad genomgång och utomhuskörning så kolla in recensionsvideon ovan.

BSD ( BSD - Racing ) Är ett märke som Hobbex säljer, de har flera olika modeller i olika prisklasser.

Denna gång har jag kollat närmre på en Maniac vilket är en av dem lite billigare bilarna under BSD märket. Och ska även vara lite mer inriktad till de lite yngre/nybörjar.

 

Bilen kommer RTR, vilket mer eller mindre betyder att den kommer körklar direkt ur kartongen. Man behöver alltså inte skruva, pilla eller koppla upp sändaren/handkontrollen med bilen för att komma igång. Behöver dock komplettera med 4st AA - Batterier till handkontrollen.

 

Det som kommer i kartongen är: Påse med instruktionsbok till bilen, manual till fartreglage samt ett antennrör som man inte har större användning för till denna bil då antennen till bilen är riktigt kort, samt att antennhålet på karossen sitter på fel sida.

 

Om vi börjar snabbt med instruktionsboken så är den inte specifikt enbart till Maniac bilen, utan även tre andra modeller. Just denna Maniac har modellnamn BS711T hos BSD. I instruktionsboken hittar vi information om vilka verktyg man behöver ha för att kunna skruva ner hela bilen, sen information om handkontrollen, sprängskisser över bilen som är bra detaljerad även med artikelnummer till alla delar som bilen är uppbyggd av.

Sedan även lite allmän information om batterier och laddning. Är detta eran första "riktiga" bil, så ta en titt i instruktionsboken. För er som har lite erfarenheter sedan tidigare så är det inte så mycket nytt.

Manualen till fartreglaget förklarar hur man gör man gör vissa inställningar osv. Bland annat klarar fartreglaget av 2-3s Li-Po batterier, och då står det i den lite mer information om hur man ställer in så att den ska klara av det. Så ska ni göra inställningar i fartreglaget så läs den lilla manualen först. Det behövs inte göras några inställningar för att komma igång.

Bild på manualen till ESCn.

Handkontrollen:

Handkontrollen har ett standardutseende och påminner mycket om hur andra handkontroller ser ut i prisklasser över. Den går också på 2,4ghz bandet vilket också är standard.

Den känns dock lite liten när jag håller i den, man känner att den är mer anpassad för en lite mindre hand. Men den sitter inte obekvämt, och jag har inga problem att köra bilen. Min 6-åriga son tycker den sitter riktigt bra i hans hand, och han har inga problem med att gasa, bromsa eller svänga som han har haft med andra typer av handkontroller som han har fått testa tidigar.

Högst upp så finns de lite inställningsmöjligheter. Till vänster ser vi en liten "pigg" som man kan skruva på och det är styrtrimmet. Märker man att bilen går ovanligt mycket åt höger eller vänster när man bara ska köra rakt fram, så är det alltså här man skruvar för att få bilen att gå så rakt som möjligt.

Precis intill, till höger har vi en knapp som gör att styrningen blir tvärtom om man slår upp den.

Under styrtrimmet sitter en röd lampa som blinkar vid uppstarta av handkontrollen. Och lyser med ett fast rött sken när den har uppkoppling till bilen.

Sen som jag nämnde tidigare behövs det kompletteras med 4st - AA Batterier för att handkontrollen ska funka, och de sätter man i på undersidan bakom en lucka.

Bilen:

Om vi börjar med karossen så tycker jag att den har en bra, schysst och cool design. Vad jag vet så finns den för tillfället bara i orange. Det är en bra stark färg som syns bra när man är ute och kör. Och kan även tänka mig att den kommer synas bra under snö/vinterkörningar.

 

Det sitter även en del klistermärken runt om för att ge bilen ett tuffare utseende. Dessa kan man lätt ta bort om man vill, sen efter en del utomhuskörningar så har jag märkt att några utav dessa klistermärken börjar lossna. Dels pga mycket gruskörningar, men även för jag brukar spola rent den med vatten och sopa för att göra rent den efter mycket körning i grus osv.

 

Karossen sitter fast med 4-Karossklips vilket också är ganska standard.

Det sitter två framtill och baktill. Lätta att både ta av och på.

BSD Maniac är en budgetbil, vilket man verkligen märker när man tar en närmare titt på den. Mycket av bilen är plast, och det känns inte kvalité utan något som jag brukar kalla för "Kina" plast. Men detta är inget jag blir orolig eller förvånad över då de flesta bilar i denna prisklass som jag testat tidigare känns ungefär samma.

Längst bak på bilen sitter en stötfångare som är nästan lika bred som bilen. Den är riktigt mjuk/flexibel. Längst ut så sitter det stänkskydd, dock tror jag dessa är här mer för syns skull än för funktionalitet. Stänkskydden och stötfångaren sitter fast med skruvar, och kan lätt skruvas bort.

Sen kommer vi till bilens motor, det är en borstad 540/550 motor vilket också är "standard" på denna typen av bil. Motorn kan få upp bilen i ca 30km/h vilket är en bra nybörjarhastighet tycker jag.

Dreven som går från motorn är skyddade vilket jag tycker är ett plus. För jag har/haft bilar som ej har skyddade drev, och det är inte kul om man kör på grus. Då är det lätt hänt att det kommer in grus/sten bland dreven och då kan dem slitas ner eventuellt stanna bilen helt. Men med hjälp av detta skyddet har jag inte haft några problem alls med grus körningar, utan det har funkat felfritt.

Vidare kommer vi till bilens bakre stötdämpare som är oljefyllda och även inställningsbara, kan tillägga att det är snarlika dämpare som sitter fram också. Jag tycker att de funkar okej, och gör det dem ska. Men även här märker man av att detta är en "budget" bil, då dämparna känns lite "B" om jag kan utrycka mig så. Men som jag nämnt tidigare så är kvalitén varken sämre eller bättre än andra bilar jag testat i denna prisklass tidigare.

Forstätter vi mot mitten av bilen kommer vi till Fartreglaget och mottagaren. Mottagaren är inbyggd i fartreglaget och detta är något som jag enbart sett några enstaka gånger tidigare. Oftast på budgetbilar som denna.

Och som jag nämnt tidigare så klarar fartreglaget av 2-3s Li-Po batterier med hjälp av lite inställningar.

Både fartreglaget och mottagaren är fukt/vattenskyddade så att man kan ut å köra året om.

Kan tillägga igen också att antennen till mottagaren inte är så speciellt lång, och detta tror jag är en lite nackdel. Då jag märkt lite problem med uppkopplingen till bilen från handkontrollen när jag sitter ner å kör en bit bort, detta är dock inget jag märker av om jag ställer mig upp och kör.

I mitten av bilen sitter batteriet, den är av typen NiMH och ligger på 1500mAh 7,2v. NiMH är en vanlig batterityp till denna typen av bil. Kontakten på batteriet är Tamiya, vilket också är en "vanlig" kontakt. Även storleken på batteriet är också vanlig vilket är bra för att då kan man köpa till extra batterier om man skulle vilja det.

 

Nackdelen med de flesta batterier man får med är att körtiden inte är så lång, och så är fallet här också. Körtiden ligger på ca 4-6 minuter beroende på hur man kör. 4-6 minuter går fort när man kör, och det känns nästan bara som 2-3 minuter.

 

Så tycker man bilen är riktigt rolig och vill få ut mer utav den så rekommenderar jag att man köper till extra batterier som är lite kraftigare för längre körtid. Extra batterier till bilen säljer Hobbex och de ligger på från ca 200kr.

För att ladda batteriet kopplar man bara in den i den medföljande laddaren till batteriet. Sen USB uttaget in i en dator eller en mobilladdare. Denna laddare laddar i 0,25ampere vilket betyder att de tar 5-6 timmar att ladda batteriet fullt. Under laddning blinkar den lilla USB dosan, och när laddningen är klar slocknar den helt.

 

Det är ganska vanligt att man får med laddare som det tar flera timmar för att ladda batteriet. Men man kan alltid köpa till eller komplettera med snabbladdare om man vill det.

 

Även detta säljer Hobbex, och en lätthanterlig snabbladdare ligger på ca 300kr.

Snabbladdare hittar ni här:

SkyRc eN20 - Hobbex 299:-

 

Kraftigare batteri till bilen hittar ni här:

Vapex - NIMH 7,2V 2500MAH Tamiya 199:-

Vapex - NIMH 7,2V 3000MAH Tamiya 219:-

Den totala kostnaden för laddare och kraftigare batteri är ca 500kr.

Hur snabbt ni bör ladda batterier med era snabbladdare är ca 1c, dvs har ni ett batteri på 1500-2000mah så ladda i 1A-2A. Då tar det ca 40min till en timma.

Köper ni ett 3000mAh batteri så ladda det i 3A. ( 1A = 1000mAh,2A = 2000mAh och 3A = 3000mAh )

Vidare så sitter styrservot, det sitter skyddat under en plastskena. Styrservot ser till att bilens styrning funkar. Även detta är fukt/vattenskyddat så att man kan köra utomhus året om. Även en snabb rengöring av bilen går att göra genom att ställa bilen i dusch/badkar och bara spola av. Rekommenderar dock att man gör en mer grundlig rengöring av bilen lite då och då. Är ni osäkra på hur man gör det så finns det en del guider på nätet, och då är Google eran vän:).

Längst fram så sitter det en liten stötfångare, som är något styvare/hårdare än den där bak.

Även denna går att skruva bort om man skulle vilja det.

Däcken som sitter på bilen har lite olika mönster. Bilen är bakhjulsdriven och då har bakdäcken ett mönster för att få så bra grepp som möjligt på så många underlag som möjligt.

Framdäcken har ett annat typ av mönster för att få så bra grepp som möjligt på olika typer av underlag. Just denna typen av mönster på däcken är ganska vanligt på "StadiumTrucks".

Om vi kollar snabbt på undersidan så är bottenplattan/chassit undertill plast, även de undre bärarmarna bak och fram är plast. Bilen har några få metalldelar, stagen vid fram och bakdäcken, drivaxlar, en del saker vid dämparn, dreven och alla skruvar. Det finns lite mer, men inget man kan se så lätt.

Sammanfattningen:

 

BSD Maniac kommer körklar direkt ur kartongen. Det ända man får stå för själv är 4st AA - Batterier till handkontrollen.

 

Handkontrollen är något mindre i storleken än vad jag är van vid, vilket gör att den passar dem lite yngre bättre. Min 6-åriga son tycker att den sitter bra i handen och han har lätt till att gasa/bromsa/backa/svänga.

 

Bilen har ett snyggt och häftigt utseende, den orange färgen sticker ut och även gör den lättare att se utomhus i olika typer av väder. Den är lättkörd, och har en topphastighet på ca 30km/h.

 

Jag tycker också om att den har Tamiya - kontakt och att batteriutrymmet följer "standard" storleken som gör det möjligt att man lätt kan hitta extra batterier.

 

Det som är mindre bra enligt mig är först å främst laddaren som medföljer, med en laddtid på ca 5-6 timmar så kan man räkna med max 1-3 körningar om dagen. Men laddtiden är inget ovanligt med laddare som tillverkarna oftast skickar med bilarna i denna prisklass. Även körtiden ligger inte så högt, runt 4-6 minuter. Och detta är ganska vanligt att tillverkarna skickar med ett batteri som har en körtid på runt 5 minuter.

 

Större delen av bilen är plast, och ganska tunn och skört. Men jag har inte haft problem än, och jag har kört igenom minst 10-15 batterier i bilen. Men så länge man kör på öppna ytor, och lär sig hur bilen funkar så ska det inte vara några större problem.

 

Många gör felet att de är för ivriga och börjar köra på gatan utanför, och då finns risken att man lätt kör in i en trottoarkant, lycktstolpar osv och få finns risken att den lätt kan gå sönder. Bilen kommer upp i hastigheter på ca 30km/h och träffar bilen fel i en trottoarkant så kan en del sköra delar gå sönder.

 

Hobbex säljer inte några reservdelar till denna bil. Men är det så att något går sönder så kontakta Hobbex så kanske de kan plocka delar från eventuella demo bilar, eller andra trasiga bilar.

 

Priset ligger på ca 900:-, vilket jag tycker är ett okej pris för denna bil. Den finns att köpa hos Hobbex, både i butik och på webben.

Länk till Hobbex hemsida och bilen:

BSD Maniac 1/10 2WD - Hobbex.se