bsdviper

BSD Viper - 1/10 4WD MONSTERTRUCK

Specs:

Biltyp:   Monstertruck

Driftsätt:   El

Drivning:   4WD

Skala:   1/10

Längd:   41 cm

Bredd:   32 cm

Motor:   Standard 550

Toppfart:   30-35km/h

Ack:   7,2V 1800mAh, Tamiya-kontakt

Laddare:   230v 500mA


Återförsäljare:

Hobbex.se

Klicka för större bild

Vad man får med när man köper produkten:

BSD Viper RC - Bil

- NiMH 1800mAh 7,2V [ Batteri till bilen ]

Handkontroll

Instruktionsbok till bilen

Manual till Fartreglaget

Antennrör




Bra att tänka på, exp tillbehör som behövs:

Snabbladdare - SkyRC eN20

Starkare batteri - VAPEX NiMH 3000mAh 7,2V

Bilen kommer RTR - Så körklar ur kartongen. Det ända man får stå för själv är 4st AA batterier till handkontrollen.


Instruktionsboken som medföljer innehåller både bra och mindre bra information. Först är de två sidor med information om en handkontroll som inte medföljer, sedan är det inte mycket information om hur själva bilen funkar. Dock är det en hel del information om bilens uppbyggnad samt artikelnummer till varje del på bilen ( En sprängskiss ), en del information om eventuella delar man kan uppgradera till bilen.


Det följer också med en manual till fartreglaget. Hur man kalibrerar samt ställer in ESCn ( Fartreglaget ). Läs denna manualen innan ni tänkte använda andra typer av batterier så som ett Li-Po batteri i bilen.


Alla instruktionsböcker/manualer finns att få tag på Hobbex hemsida på produktsidan under fliken manualer.

Där finns även manualen till handkontrollen som medföljer bilen. Manual till handkontrollen.

Medföljer som tillbehör gör även ett antennrör som gör det möjligt att få upp antennen lite, till och med ut ur karossen. I videon 13:28 så visar jag hur man installerar detta antennrör. Jag personligen har inte använt mig utav detta, och alltså inget man behöver installera för att kunna köra bilen. Utan bara ett extra tillbehör som kanske ger någon meter extra i distanskörning.

Handkontrollen:

Den medföljande handkontrollen är av modell B7080 från BSD. Denna sändaren/handkontrollen är något som medföljer de flesta BSD bilar i 1000:- klassen och uppåt.


En helt okej handkontroll som funkar bra. Dock tycker jag att själva greppet är lite obekvämt att hålla i under längre stunder. Det är inte ergonomiskt så lite värk i handen fick jag efter 30-40 mins körning.


På toppen så har vi en del inställningsmöjligheter. Knappen i mitten den runda ställer in sväng-rotationen och bör ställas in innan användning. Om bilen svänger för mycket så belastas styrservot och kan ta stryk av det, även bilens styrservo-räddare går i drivaxlarna fram och slits lätt ut om sväng-rotationen är fel inställd. Pratar om detta i videon ca 8:35.


En till inställning man kanske behöver göra är Styr-Trimmet, de ställer man in om man märker att bilen inte kör rakt.

Vill ni veta mer om handkontrollen så finns det en manual på Hobbex hemsida, tryck HÄR FÖR ATT LÄSA DEN DIREKT.

För att komma igång med sin körning måste man installera 4st AA batterier i sändaren också, detta är inte något som medföljer utan detta får man stå för själv.


Samt att sändaren även går på de 2,4GHz bandet vilket mer eller mindre är standard. Och gör de möjligt att flera med samma typ av bil/sändare kan köra samtidigt utan att störa ut varandras bilar.

BSD VIPER: - Genomgången av bilen börjar ca 09:30

Bilen kändes gedigen och rejäl direkt ur kartongen. Jag kände direkt att den är mer kvalitetsbyggd än BSD Maniac bilen jag tog en koll på för ett tag sedan.


För att komma åt batterier och startknappen på bilen måste man först ta av karossen ( Det går att koppla in batteriet samt starta bilen med karossen på men de är lite pilligare ).

Karossen sitter fast med 4st Karossclips, vilket är vanligt och är mer eller mindre standard på hobby-bilar. Lätt att få av dem, ännu lättare att slarvabort dem:).


Karossen tycker jag har en schysst mörkgrå färg, men lite svarta/silvriga mönster både fram och bak. Dock något jag stör mig lite över är de gröna färgstänken som enligt mig förlöjligar bilen lite.

Kvalitén på karossen är helt okej, den är flexibel och precis som jag hade väntat mig.

Något jag gillar med denna bil är att en hel del delar på denna bil är lika både fram och bak. Stötgångarna, stötdämparna, karossfästen, drivaxlar, stag m.m... Vilket underlättar om man skulle behöva köpa  reservdelar lite lättare att hitta rätt del. Hobbex säljer en del delar men tyvärr inte allt.


Stötdämparna är oljefyllda och inställningsbara så att bilen kan ta sig över en del terräng och hopp stabilt och säkert.


Karossfästena är också inställnings bara, då man kan både höja och sänka dem om man nu vill få karossen lite längre upp/ner.


Bilens fartreglage är ett WP-1040 klarar av 5-9 cells NiMH batterier vilket även medföljer bilen ( 1800mAh 7,2V= 6celler) men är även kompatibel med Li-Po batterier 2-3s. ( Läs manualen till ESCn för mer information ).

Vid fartreglaget sitter även mottagaren och antennen till bilen. Visar i videon 13:28 hur man installerar antennröret som medföljer.

Bilens medföljande batteri är av typen NiMH, och ligger på 1800mAh 7,2v och den har även Tamiya kontakt vilket är en vanlig typ av kontakt. Storleken på batteriet (fysiska storleken) är också normalt, vilket gör att det finns en mängd batterier där ute som passar bilen.


Med det medföljande batteriet så fick jag ut en körtid på ca 4-6 minuter beroende på hur jag körde. Maxa jag toppfarten hela tiden fram och tillbaka blev körtiden ca 4-6 minuter på gräs (inte helt optimalt), ca 8-10 min ojämn körning asfalt/grus. Tog jag det lugnt och hoppade lite med bilen och sladda runt på grus så kunde de hålla upp till 8-10 minuter.


Ladda batteriet bör man också göra innan första uppstart. Det är riktigt lätt att ladda, koppla bara in batteriet i laddaren sedan laddaren in i väggen.


En fulladdning tar ca 3,5-4,5 timmar, då laddaren laddar 500mA i timmen och batteriet ligger på 1800mAh. Vill man få ner laddtiden till ca 1 timma så rekommenderar jag en snabbladdare, t.ex. denna: SKYRC - eN20


Vill du även få ut mer körtid så köp ett starkare batteri, jag använde mig utav ett VAPEX 3000mAh några gånger när jag testade denna bil och då låg körtiden på ca 8-10 minuter.

Både batteri och laddare finns hos Hobbex för ca 500:-

Motorn i bilen är en borstad 550 elmotor vilket är "standard" till denna typen av bil. Motorn kan få upp bilen till ca 30-35km/h vilket är alldeles lagom för en nybörjare och för den som bara vill ha lite skoj på bakgården.


Från motorn går det drev som gör att bilen kort och gått kan åka fram/bak. Dessa drev är tyvärr inte skyddade och under grus/sand körning så kom de in massa skit bland dreven som gjorde att de börjar se lite slitna ut. Hände också att de fastnade lite stenar i dem vilket gjorde att bilen lät riktigt konstigt samt ibland inte gick att köra. Då får man ta av karossen peta bort eventuella stenar samt skaka av bilen. Drev är något Hobbex säljer, så gillar man nu att köra på grus så kommer man inom en snar framtid att behöva byta ut dem.


All elektronik ( Motor, mottagare, fartreglage & styrservot ) är fukt/vatten & dammskyddade så bilen kan köras utomhus i de flesta väder.

I mitten av bilen går en metallskena, den hjälper bilens chassi att bli mer stabilare samt skyddar drivaxlarna som går till både fram och bakdäcken.

Alla 4 däcken på bilen har samma mönster, precis som de ska vara på en 4-hjulsdriven monstertruck. Funkar helt okej på de olika underlagen jag testat bilen på ( Gräs, Asfalt Grus & skogsstigar ).


Fälgarna som däcken sitter monterade på ser riktigt plastiga ut, detta tycker jag beror på att de är silverkromade och de tycker inte jag alls ser snyggt ut. Men de är inte lika plastiga som jag tycker att det såg ut att vara. Modellen på fälgarna är något jag sett att fler BSD bilar har. Själv har jag en BSD Venom sedan 3 år tillbaka, samma typ av fälgar på den fast en annan färg som ser bättre ut.


Fälgarna sitter fast med en M4*4 mutter, och har man verktygen så dra åt den lite extra, märkte att de satt lite löst direkt ur kartongen.

Sammanfattning:

BSD Viper kommer körklar direkt ur kartongen. Det man behöver komplettera med själv är 4st AA batterier till handkontrollen. Samt ladda batteriet till bilen innan man kan köra.


Handkontrollen funkar bra, dock lite tråkigt att de inte skickar med en manual till den och att greppet på kontrollen inte är så värst ergonomiskt och gör att efter ett tag så fick iallafall jag lite ont i handen. Glöm inte heller att ställa in sväng ration, jag skruva ett halvt varv mot klockan. Tänk er att den lilla runda knappen är som en klocka, då ställde jag in så att pilen pekar på kl 9, och det funkar bra tycker jag och styrservo-räddarna slits inte mot drivaxlarna.


Kvalitén på bilen är något bättre än vad jag hade väntat mig. Bilen känns gedigen och bra bygd med tanke på priset.

Dock gillar jag inte utseendet på karossen  med de gröna färgstänken, samt de alldeles för bänkade fälgarna. Men som tur är sitter inte utseendet i bilens prestation.


Att hoppa och köra på lite olika typer av underlag gick riktigt bra, med undantaget på grus. Där de någon gång hände att de kom in sten bland dreven som gjorde att det slet lite på dem, hände även också att stenar tog sig in och fastnade i dreven och gjorde så att bilen inte gick alls.


Bilens medföljande batteri och laddare är tyvärr inget att hurra för heller, då körtiden ligger på ca +6 minuter samt laddtiden på 3,5-4,5 timmar. Laddaren visar heller inte när den laddar eller när batteriet är fulladdat så man få ha lite koll själv. (Ladda aldrig batteriet under natten).


Men denna typen av batteri och laddare är något som oftast medföljer lite mer "budget" bilar som denna och inget jag alls är förvånad över. Hobbex säljer snabbladdare och starkare batterier så det problemet är ganska lättlöst. Ett batteri på 3000mAh samt en snabbladdare som kan ladda batteriet på ca 1 timma kostar totalt ca 500:-. Se bara till att ni köper NiMH batteri med 7,2v och Tamiya kontakt annars passar de inte bilen såvida ni inte vill testa Li-Po batterier 2-3s och vet exakt vad ni sysslar med.