Maverick Strada MT

För att komma i kontakt med mig så finner ni sådana uppgifter under menyvalet Kontakta.

Kolla även gärna in:

Hittar ni något fel på sidan kontakta då info@alexhobby.se

Maverick Strada MT 1/10 4WD - (Röd borstlös)

Specs:

Biltyp: Monstertruck

Driftsätt: EL

Drivning: 4WD

Skala: 1/10

Storlek: LxBxH 42x32x19, Hujlbas: 27cm

Vikt: ca 2,1kg

Motor: Borstlös 3200kv

Batteri: NiMH 3000mAh 7,2V med T-Kontakt

Laddare: 0,3A NiMH laddare + en adapter till T-Kontakt

Sändare: 2,4ghz

Övrigt: Fukt & vattenskyddad

Reservdelar: Ja, de flesta återförsäljarna som säljer Maverickbilar har även bra tillgång till reservdelar.

Ca Pris Röda: 2500-2900:-

Ca Pris Blåa: 1800-2300:-

 

Svenska återförsäljare:

Hobbyequipment.se Säljer både Blåa & Röda versionerna

ReservdelsRC Säljer enbart den Blåa (borstade) versionen

Hobbyfabriken.se Säljer enbart den Blåa (borstade) versionen

Vad är Maverick?

Maverick är ett märke/lillebror från/till HPI-Racing. Maverick är gjort för de som vill komma in i RC-Hobby världen och köpa sig en RTR bil till ett okej pris. De tillverkar bilar från 1/18 till 1/5 skala, med både borstade & borstlösa system.

 

Bilen jag har tittat närmare på från Maverick nu är från serien Strada. Strada bilarna är i skala 1/10 och finns i lite olika versioner så som drifting, touring, rallycross, truggy, buggy & monstertruck. Från 2016 har dessa bilar ett nytt utseende.

 

Strada bilarna finns i både borstade och borstlösa motorer, med en 2,4ghz sänd, batteri och laddare.

 

Jag kan se hos de nordiska återförsäljarna så har de stor tillgång till reservdelar till Maverick Strada bilarna. Just nu är de inte så många som säljer dessa bilar, i Sverige tror jag det är 1 eller två återförsäljare.

Klicka för större bild

Vad man får med när man köper Maverick Strada MT:

1x Strada MT - Bil

1x NiMH 7,2v 3000mAh batteri - Till bilen

1x NiMH 0,3A laddare med lite adaptrar

1x 2,4ghz sändare, med rattstyrning

1x Manual/instruktionsbok till bilen & sändaren på Engelska

1x Fälgkors så man kan skruva bort däcken

1x Antennrör

1x Uppsättning av stötdämparedistanser

 

Tillbehör som jag rekommenderar att man köper till:

NiMH ladda som kan ladda i minst 3A

NiMH batteri med minst 3000mAh för längre körtid

Minst 4st AA - Batterier till handkontrollen

Instruktionsbok/Manualer & Tillbehör:

Instruktionsboken innehåller information om både bilen & handkontrollen/sändaren.

Den är på Engelska, Tyska, Franska & Spanska.

 

Bra och detaljerad information om kontrollen, vilka inställningar man kan göra och hur den fungerar.

Vidare information om bilen är också bra. Detaljerad information om fartreglaget ( dubbelkolla på bilens fartreglage för att vara säker på vilket som sitter i din bil, då instruktionsboken har information om fler än bara de som sitter i bilen) Det står specifikationer om vad den klarar av, samt hur man ställer om den för att klara Li-Po batterier.

Avslutningsvis är de lite information för den som är nybörjare, med lite tips om hur man kommer igång med bilen på bästa möjliga sätt.

 

Efter instruktionerna kommer listor med de olika delarna som finns till Strada bilarna. Finns även sprängskisser också till de olika Strada bilarna med bra detaljerad information om varje del till bilen.

Man får även med fyra olika tillbehör, det första är ett antennrör som gör att antennen kommer högre upp/ståendes under karossen. Helt valfritt om man vill ha den i eller inte, men jag hade den i mestadels när jag körde utomhus för jag inbillar mig att jag kan köra längre bort med antennröret i.

 

Ett fälgkorss medföljer också så att man kan skruva bort eller dra åt de olika muttrarna som sitter på bilen, t.ex. de som håller fälgarna/däcken på plats.

 

Stötdämpar distanser i två olika tjocklekar medföler så att man kan ställa in hårdheten på dämparna i bilen, visar hur man gör i video-recensionen ovan.

 

Medföljer även laddare med diverse adaptrar till bilens batteri, men mer om detta både i recensions-videon och längre ner.

Handkontroll/Sändare:

Kontrollen har ett "standard utseende" med rattstyrning. Ett helt okej grepp, med en rattstyrning som sitter precis över greppet. Designen på kontrollen är lite annorlunda mot tidigare kontrollen som jag använt mig utav, inget som jag stör mig på tvärt om gillar lite att den har en liten annan designe.

 

Den har många inställningsmöjligheter och som jag nämnt tidigare så står det i instruktionsboken vilka inställningar man kan göra, och hur man gör dem. När jag går igenom kontrollen i min video ovan så visar jag några inställningar som jag gillar och/eller använt mig utav. Genomgången av handkontrollen börjar ca 08:15.

 

Det finns en inställning som jag tycker är bra för den som är nybörjare, den sitter under luckan på toppen av kontrollen och med hjälp av en liten ratt så kan man "ställa in" hastigheten på bilen. Den är på max direkt ur kartongen, men den går att dra ner till skulle jag gissa på ca 50% lägre hastighet / acceleration vilket tycker jag är kanon för den som vill börja lite lätt för att lära känna bilen lite.

 

För att kontrollen ska kunna starta så måste man sätta i 4st AA batterier. Detta är inget som medföljer utan något man får stå för själv.

 

För dig som är intresserad så har kontrollen såklart ett modellnamn och ett art nr.

Modellen är MTX-244 och art nr: MV22782.

Bilen:

Maverick Strada MT (Röd), är en skala 1/10 monstertruck med 4WD & borstlös motor. Strada MT eller just MT tror jag står för Monstertruck. Den finns i två versioner blå & röd, skillnaden mellan bilarna är att den blåa har en borstad motor medans den röda som jag testat har en borstlös motor. Kommer inte gå igenom skillnaden mellan borstad & borstlös motor in i detalj, men kortfattat: Så kan man säga att borstlös motor gör att bilen både accelererar fortare och har en högre toppfart än en borstad motor.

Karossen på bilen har ett typiskt "monstertruck/pickup" utseende, tycker karossen är något hårdare än på tidigare bilar jag har testat. Är det något negativt? Det tror jag inte, mer än att den kanske inte klarar av lika mycket krascher/smällar. Den är fortfarande flexibel och mjuk, men upplever den något hårdare än t.ex. BSD & Traxxas karosserna.

Förutom att karossen är röd så har bakdelen lite svart, samt att det är en del klistermärken runtomkring med t.ex. text, sidofönster, framlyktor osv som ni kan se på bilderna nedan.

Chassit på bilen är mestadels av plast vilket är standard på 1/10 bilar. Plasten är av helt okej kvalité och känns lite bättre än väntat. Visst vissa delar på bilen känns lite mer plastiga än andra men detta är något jag tänkte ta upp lite senare.

 

Det finns lite saker på chassit som jag inte sett tidigare, vi kan börja med stötfångarna både fram och bak. Dessa sitter fastmonterade i chassit på två ställen, men de som jag inte sett tidigare är att de är monterade med bland annat två fjädrar som gör att de blir som en liten dämpning om stötfångarna skulle slå i något. Dock sitter karossen för både fram & bak stötfångarna så att karossen tar alltid första smällen.

 

Det andra som är lite ovanligt för mig att se på RC-Bilar är att de sitter 4 stötdämpare både bak och fram, dessa är oljefyllda & inställningsbara. Med hjälp av stötdämpardistanserna man får med så kan man göra dämparna hårdare genom att dra ned fjädern på dämparen och sätter dit de distanser man vill ha dit. Alla tester jag gjorde med bilen va helt utan några distanser, och jag tyckte det funkade bra. Sitter guldfärgade metall kapslar högst upp på dämparna, men själva fästet på dämparna är plast. Kvalitén och känslan jag får av dämparna är okej, inte de bästa jag sett men heller inte de sämsta hade bilen kostat 3000:- + hade jag blivit besviken. Men de flesta delarna i bilen ligger runt den kvalitén jag förväntat mig runt prisklassen av bilen.

Stötdämpartornen och karossfästena är de delar på bilen som känns som lite sämre kvalité, de är/känns väldigt plastiga. Men de har sina fördelar, för att de är flexiblare jämfört med de andra delarna på bilen vilket gör att om karossen tar emot smällar framifrån eller bakifrån så knäcks dessa delar inte lika lätt. Men tänk på att kör man utomhus när det är MAX +5 grader ute så blir plasten skörare, som när jag testade denna bilen utomhus så var de mellan 3-5 minusgrader ute vilket gjorde att jag inte hoppa så mycket med bilen för att minimera skadorna.

För att göra chassit mer stabilare så sitter det en metallskena rakt över bilen, den sitter där även för att skydda drivaxeln som går rätt över bilen för att göra 4-hjulsdriften möjlig.

 

Motorn i bilen är borstlös och ligger på ca 3200kv (MM-22BL, art nr: MV22602), med det medföljande NiMH batteriet så gör bilen ca 35-45km/h är lite osäker på hastigheten då jag har haft svårt att testa den under vinterhalvåret nu. Men minst 35km/h skulle jag säga, men inte högre än 45km/h.

 

Fartreglaget/ESCn som sitter intill motorn, detta är ett MSC-30BL-WP, art nr: MV30003.

Detta reglage klarar av batterier av typen NiMH & Li-Po. Kontakten som kommer ut från reglaget är en T-kontakt/deans så om du köper nytt batteri så se till att den också har den typen av kontakt så slipper så krångla med adaptrar.

 

NiMH 4-9celler, jag har testat 6-7cells NiMH batterier, och de funkar bra, batteriet som medföljer är ett 6cells NiMH.

Li-Po 2-3s, för att köra med 3s så rekommenderar tillverkaren (HPI/Maverick) att man byter ut fläkten på reglaget till en 12v fläkt, det sitter en 5v fläkt på reglaget från början.

 

Reglaget är vattenskyddat, men ska man köra i vatten eventuellt riktigt fuktigt gräs eller i spöregn så rekommenderar tillverkaren att man plockar bort fläkten. Även att man ser till att bilen/reglaget blir rengjort/torkat innan man tar och kör igen. Jag personligen har spolat bilen försiktigt med duschen bara under bilen och vid däcken. Undvikit elektronikdelarna så gott jag kunnat. Sedan torkat med handuk och lite med kompressor luft. Låtit bilen torka minst 12 timmar innan nästa användning. Tar man hand om bilen så kommer den att hålla mycket längre.

Mottagaren en MRX-244 art nr: MV22716. Denna är en gammal version HPI/Maverick har en nyare modell med samma namn MRX-244 men annat art nr: MV22783.

Mottagarren som sitter i bilen är nog den delen på bilen som jag tycker ser minst vattentålig ut, därav har jag inte spolat av bilen med vatten som jag brukar göra. Det kan även vara en anledning till att de nu tillverkar en lite nya modell av den.

 

Styrservot MM-22 art nr: MV22039, vet inte så mycket om detta servo då den informationen som finns om den på nätet inte är så givande. Men av erfarenhet så skulle jag tippa på att detta är ett 6kg kan vara upp till ett 9kg också men inte mer

än så. Bilen har en borstad motor samt att den väger ganska mycket tycker jag, så hade önskat att de va minst ett 9kg eller mer.

 

Sitter även en styrservoräddare i bilen också. Denna har jag märkt kan gå upp lite om de körs mycket på guppigt underlag, och vad händer då? bilen svänger inte som den ska, och styrservoräddaren blir "slapp" vilket gör att man får skruva till den lite dra åt den silvriga "muttern" eller vad jag nu ska kalla den, jag brukar göra de för hand och dra åt den tills de inte går med fingrarna längre. Se till att den inte är för hårt spänd för då gör styrservoräddaren ingen nytta.

Däck & fälgarna på bilen har samma mönster på alla 4 däcken, det är ett bra mönster som jag tycker ger bra grepp på inomhusbanor/mattor, utomhus på asfalt & gräs. Tyvärr kom det mycket snö nästan på en gång efter jag börjat testa bilen så kört den mest på grusade vägar, is och snö. På is och snö är de inte alls kul att köra då den inte alls har bra grepp, spinner mest bara runt.

 

Fälgarna är svarta och tycker jag passar bilen bra, dessa sitter fast med en 7mm eller en M4 mutter som man lätt kan ta loss med fälgkors tillbehöret som medföljer.

Batteri & Laddare:

Batteriet som sitter i bilen är ett NiMH på 7,2v (6celler) 3000mAh med en T-kontakt/deans.

Körtid ca 10 min, jag låg på ca 8-12 minuter. Berodde på hur länge jag körde med fullgas.

 

Laddaren som medföljer är ingen höjdare, den laddar i ca 0,3A vilket är 300mA i timmen. Och batteriet ligger på 3000mAh så det betyder att det tar minst 10 timmar att ladda batteriet fullt. Så jag rekommenderar att man köper till en laddare som laddar i minst i 1A och som kan ladda NiMH batterier för då tar de ca 3 timmar.

 

Laddaren har Tamiya kontakt vilket gör att den passar inte direkt på batteriet men man får med en adapter som passar batteriet T-kontakt. Utöver det så får man även med lite olika typ av väggkontakter beroende på vart i världen man bor och såklart en som passar våra vägguttag här i Sverige.

 

Och för att jag ska ha haft möjligheten att testa denna bil mer än en gång om dagen så har jag använt mig utav laddare från SkyRC, t.ex e660, S60 & D100 dessa laddare funkar bra tycker jag och är lätta att komma igång med också. Dessa laddare klarar även av att ladda Li-Po batterier och de alla klarar att ladda batterier i minst 5A. Vilket gör att de tar ca 1 timme att ladda det medföljande batteriet om man laddar det i 1C vilket är max vad jag skulle rekommenderat till NiMH batterier.

 

Är du osäker på hur man laddar NiMH/Li-Po batterier och lite vad man ska tänka på så kolla in min recension på SkyRCs e660 för där går jag igenom lite snabbt om hur man laddar NiMH & Li-Po batterier och lite på vad man ska tänka på. Den videon hittar ni här: SkyRC e660 recension/genomgång.

 

Hör även med din återförsäljare vilken laddare de rekommenderar, det finns billigare allternativ om man enbart ska ladda NiMH batterier.

Sammanfattningen:

Maverick Strada MT kommer RTR (ready to run), den är ihopbyggd och mer eller mindre redo att köras direkt ur kartongen. Det som behövs är 4st AA batterier till kontrollen sedan bör man ladda bilens batteri det kommer (iallafall mitt) ca 20-30% laddat.

 

Laddaren som medföljer till bilens batteri är ingen höjdare, totalt minst 10 timmar för att ladda batteriet fullt. Köper du din bil ny hos en återförsäljare, hör med dem om de säljer någon bättre laddare iallafall en som laddar i minst 1A vilket då gör att de tar runt 3 timmar att ladda batteriet som medföljer.

 

Bilen är testad utomhus på gräs, asfalt, snö & is. Funkar helt okej under vinterhalvåret, men jag rekommenderar att denna bil körs utomhus under våren, sommaren & hösten då de är bättre underlag ute. Sedan tänk på att bilen eller delarna i den blir skörare när det är kallt ute, så att hoppa med bilen eller köra in i saker är inte det bästa vid runt +5 eller mindre.

 

Vid inomhuskörning funkade bilen bra, dock tappa den lite kontakten med kontrollen när den var ca 30-40meter bort. Fick höra att det kan ha å göra med att det var 6+ andra bilar på banan samt flera andra bilar med sändare inne i lokalen att de kan ha stört ut men inget jag kan bekräfta. Dock så fick jag lite problem utomhus när bilen var ca 80meter bort att den började hacka precis som om att de va något fel på kontakten mellan kontrollen och mottagaren, detta problemet blev bara värre och värre ju längre bort jag körde.

 

Blev dock lite bättre när jag satte in antennröret då kunde jag köra lite mer än 100meter bort sedan blev de lite problem ingen, men HPI/Maverick har släppt en ny mottagare som ersätter den som sitter i bilen som jag testat, den kanske är något bättre och anledningen till att de gjort en ny "uppgraderad" modell.

 

Eller så har jag haft otur och fått en "dålig" mottagare, en 2,4 kontroll/mottagare ska klara minst 150-200meter.

 

Uppdatering: Jag har testat med en annan mottagaren och den funkar klockrent 150+ meter utan problem. Hittade exakt en likadan på Ebay, en begagnad exakt lika som satt i bilen från början.

Så misstänker nu att mottagaren som satt i bilen var något defekt.

 

Utöver att mottagaren var något defekt så funkade bilen helt okej på inomhusbanan, fick spänna styrservoräddaren lite då den var något slapp igen efter att jag kört bilen utomhus på skakigt underlag. Bilen tyckte jag gick rätt bra runt banan för att inte vara en inomhus/banbil. Visst de finns betydligt bättre anpassade bilar för inomhuskörning men den gick ändå rätt helt okej runt banan.

 

+ Bilen kommer RTR

+ Lätt att komma igång med

+ Många inställningsmöjligheter på kontrollen, bl.a hastigheten på bilen

+ Kul med borstlöst system, bilen har en bra hastighet med ett NiMH batteri

 

- Medföljande laddare är inte alls bra

- Styrservoräddaren blir lite slapp efter mycket "offroad" körning

- Inte så många återförsäljare som säljer Maverick i Sverige

 

Priset ligger på ca 2600:- för denna borstlösa version.

Den borstade lite mer "tama" versionen har jag sett ligga runt 1800-2300:- här i Sverige.