TraxxasSlash4x4borstad

För att komma i kontakt med mig så finner ni sådana uppgifter under menyvalet Kontakta.

Kolla även gärna in:

Hittar ni något fel på sidan kontakta då info@alexhobby.se

Traxxas Slash 4x4 1/10 RTR (Borstad, 5-XL, TQ)

Klicka för större bild

Specs:

Lämplig för: Nybörjare

Biltyp: Short Course

Driftsätt: El

Skala: 1/10

Drivning: 4WD

Levereras som: RTR (Ready-To-Run)

Storlek LxBxH: 568x296x193mm

Markfrigång: 72 mm

Vikt: 2660 g

Fartreglage: Traxxas XL-5

Motor: Traxxas Titan 12T 550, Borstad

Batteri: Traxxas 7-cell NiMh med iD

Laddare: 4A för 12V anslutning

Vattenskyddad: Ja

Sändare: Traxxas TQ 2,4GHz

Behöver kompletteras med: 4st AA Sändarbatterier

Vad man får med när man köper produkten:

- Bilen (Traxxas Slash 4x4 1/10 borstad motor)

- 3000mAh 8,4v NiMh med TRX-Kontakt

- Traxxas TQ 2,4 ghz Sändare (Handkontroll)

- Instruktionsböcker/manual till sändaren

- Verktyg så att man kan skruva ner/ihop bilen

- Extra karossclips + ett extra inlägg för att mindre batterier ska få plast

- Traxxas NiMh 4AMP laddare med TRX - kontakts uttag, 12v "ciggaret" kontakt.

 

Bra att tänka på, exp tillbehör som behövs:

- Adapter till medföljande laddare så att det går att använda laddaren via ett vanligt strömutt.

- Eller Traxxas EZ-Peak laddare, riktigt lätt att använda EZ-Peak laddare med Traxxas egna batterier

- Allternativt att ni köper en "riktig" snabbladdare. Jag har tidigare gjort recensioner om tre snabbladdar från SkyRC ni hittar länkar här: SkyRC s60, SkyRC d100 & SkyRC e660

Traxxas Slash 4x4 1/10 borstad kommer ur kartongen hopbyggd och redo för att köras (RTR). Det ända man få stå för själv är 4st AA batterier till handkontrollen. Man bör ladda batteriet också, då det kommer kanske 30-40% laddat. Men mer om hur man laddar batteriet kommer lite senare, annars tar jag upp det ca 15:17 i recensionsvideon.

Något som jag gillar med Traxxas är att man får med en "påse" med Manualer & Tillbehör, visst detta är något som medföljer de flesta bilarna. Men hos Traxxas får man med en hel del. Jag numrerar lite här nedan, det är mer för min egen skull, varje siffra motsvarar de olika saker som medföljer i påsen, vissa av de mindre tillbehören ligger i lite mindre påsar.

 

1. Manual/instruktioner till bilen & handkontrollen är på Engelska, Franska, Spanska & Tyska. Den engelska delen är lättläst, det är bra med bilder och iallafall jag tycker man förstår väldigt lätt hur bilen funkar. Här nedan så kan ni såklart se lite bilder. Manualerna som medföljer bilen finns såklart också på nätet, på Traxxas hemsida.

Länk hittar här: Traxxas Slash 4x4 1/10 Brush Support.

 

2. Information om hur man går tillväga om bilen skulle gå sönder, samt information om garantin. Men det är mer riktat till den amerikanska marknaden. Får du problem med din nyköpta Traxxas-bil kontakta alltid återförsäljaren som du köpte bilen hos, har du köpt en beg bil blir nog garanti ärenden svårare, men de flesta svenska återförsäljare av Traxxas-bilar kan ta hem eller kanske redan har en hel del delar till just din Traxxas-bil.

 

3. Traxxas skickar även med information om vilka laddare de har, även passande batterier till sina bilar/rc produkter.

4. Verktyg för att kunna skruva ner hela bilen och skruva ihop den igen.

- 3x L formade insexnycklar 1,5/2,0/2,5mm

- "Fälgkors" 4 olika storlekar som gör det möjligt att skruva bort fälgarna

- U formad nyckel

5. Hårt skum för att mindre batterier ska kunna ligga stabilt i bilen + 4 extra karosscklips

6. Stötdämpar distanser för att kunna ställa in hårdheten/mjukheten på dem. Sitter några redan förinstallerade på bilen, men de medföljer lite extra i olika storlekar om man skulle vilja göra dem hårdare.

7. Traxxas NiMh 4AMP Batteri Laddare Traxxas TRX-uttag, med 12v "cigarett" kontakt ( Vilket gör att utan adapter eller annan NiMh laddare så måste man ladda batteriet via sin 12v uttag i sin riktiga bil ) Mer om hur man laddar batteriet och laddare tar jag upp i videon ca 15:17, samt lite mer information lite längre ner här.

Sändaren/handkontrollen som medföljer är en Traxxas TQ, det är dem mest lätthanterliga sändaren dem har. Den har en "standard" design med rattstyrning och går på det 2,4ghz bandet som också är standard, detta ger också en räckvidd på 100-150meter.

Den ända inställningsmöjligheten på kontrollen är styrtrimmet, det är en liten "ratt" som man kan skruva lite åt höger eller vänster och den ställer in hur rakt bilen ska gå utan att man rör styrningen.

 

För att handkontrollen ska kunna gå igång måste man installera 4st AA-Batterier, och det gör man i botten av den.

Det jag gillar med Traxxas TQ sändare är greppet, den sitter riktigt bra i handen med sitt ergonomiskt grepp, men tänk på att den är gjord för att hållas i den vänstra handen.

 

Runt rattstryningen sitter det också ett hårt skum för lite bättre och behagligare grepp.

Denna Traxxas Slash har precis samma mått som de tidigare Slash bilarna i skala 1/10 och består mer eller mindre av samma delar. Och de är riktigt bra, för det finns mycket delar att köpa till denna bil redan nu och de flesta återförsäljarna har stor tillgång till reservdelar och "hop-up" delar också.

 

Karossen har så klart de klassiska Slash utseendet, fast såklart med lite andra mönster. Denna versionen av Slash kommer just nu i två olika varianter/färgteman. Blå/grön eller Röd/orange även fälgarna matchar karossen.

 

Kvalitén på karossen är samma som på de flesta bilarna, mjuk & flexibel för att kunna ta emot smällar.

 

All text, lycktor, fönsterrutor osv är klistermärken och det går att ta bort dem om man skulle vilja det.

Chassit på bilen är av modellen HCG vilket betyder i korta drag att det är "Standard" chassit till Slash men också att den har en lite högre markhöjd än LCG chassit som också finns till Slash. Har man en borstlös Slash så kanske man märker skillnaden, men med en borstad motor i bilen så går bilen inte så fort så att man märker nog ingen skillnad.

Chassit är av plast, bra kvalité som vanlig hos Traxxas. Fram bak på bilen har rejäla stötgångare, den bakre något hårdare medans den främre är flexiblare för att kunna ta emot smällar om man kör t.ex in i något.

 

Stötdämparna är gjord av mestadels plast, men de är inställningbara och oljefyllda. För att ställa in dem ( hårdheten) så använder man sig utav de olika distanserna som man fick med bland tillbehören. Sätter man dit distanser blir dem hårdare, och väljer man att ta bort så blir dem så klart mjukare. Direkt ur kartongen så sitter det två lite bredare distanser där bak, medans de sitter något tunnare fram på dämparn.

 

Utöver det är de riktgt mjuka och låter inget heller, vilket jag tycker tyder på att de är av helt okej kvalité.

Stötdämpartornen samt karossfästena är av plast. Stötdämpar tornen något hårdare än karossfästena.

 

Även drivaxlarna fram & bak på bilen är plast, men de är rejäla och ska tåla en del kraft från motorn.

Dock är drivaxeln som går rätt över bilen av något annat material som är lite starkare än plast. Och det är den som gör det möjligt för bilen att kunna driva på alla fyra hjulen.

 

Motorn i bilen är Traxxas egna 550 12T motor med inbyggd fläkt, den vanligaste motorn som de sätter i sina borstade bilar. Denna motorn får bilen att nå hastigheter upp till ca 28-32km/h med det medföljande NiMH batteriet.

 

Fartreglaget är Traxxas XL-5 och också den är vanlig att Traxxas kör med i sina borstade bilar. Den klarar av NiMH batterier med 6-7celler, samt med lite inställningar också ett 2s Li-Po batteri. Vill man ställa om fartreglaget till Li-Po batterier så står de hur man gör det i manualen till bilen.

 

I den svarta boxen sitter mottagaren, denna svarta box är även vattentät så länge den är hel för att skydda mottagaren.

 

Styrservot i bilen är ett Traxxas 2056, och om jag har hittat rätt info så är det ett 6kgs styrservo vilket brukar vara "standard" i denna typen av RC-Bilar som går i ca 30km/h. Under bilen ser man styrservot bättre, och där kan man även se att de sitter skydd för armarna och även styrservoräddare för att skydda servot lite extra.

 

Sen är all elektronik fukt/vatten & damskyddat så att man ska kunna köra året om utomhus i olika typer av väder.

Däcken på bilen har bra mönster, och tycker den har funkat bra på olika underlag. Samma mönster på alla fyra däcken. Fälgarna sitter fast med 4mm mutter som man lätt kan skruva bort med medföljande verktyg. Känner man att det skulle vara fränt med nya fälgar eller däck så finns det mycket olika däck/fälgar som passar, då de är samma som till de tidigare versionerna av Slash 1/10 bilar.

Med bilen så medföljer även ett batteri, detta är ett NiMH på 3000mAh med Traxxas "TRX-Kontakt".

Med detta batteri så får man ut runt 15 minuter körtid, kanske något mer om man tar det lugnt och något mindre om man har fullgas hela tiden.

 

Vill du ha längre körtider på ett batteri så köp till NiMH batteri med högre mAh, köp då ett batteri som har 6-7celler (7,2v eller 8,4v).

För att ladda batteriet så skickar Traxxas med en NiMH laddare som kan ladda batterier i hela 4A, vilket är bra för att vara en medföljande laddare. MEN! laddaren har inte en vanlig strömkontakt utan en 12v "cigarettkontakt" som sitter i de flesta riktiga bilar. Så för att kunna ladda batteriet med medföljande laddaren så måste man ut i bilen och ladda det.

 

Det finns såklart lite andra lösningar också, så man slipper ut i bilen och ladda.

Först kan man köpa till en adapter som gör de möjligt att använda de vanliga strömuttaget hemma.

Annars kan man köpa en liknande laddare fast med en vanlig strömkontakt på. Adaptern ligger på ca 250-300:-, medans laddaren med riktig strömkontakt ligger på ca 300-350:-.

Med den medföljande laddaren de ca 1 timma att ladda batteriet fullt, de samma med om man använder adaptern eller laddaren med vanlig-strömkontakt.

För dig som är intresserad av att köpa adaptern eller laddaren:

Adaptern:

Hobbex.se

Hobbyequipment.se

Kullagersgrossisten.se

 

Laddaren:

Hobbex.se

Hobbyequipment.se

Kullagersgrossisten.se

 

Sedan finns det såklart fler alternativ. Jag personligen har använt mig utav en EZ-Peak laddare från Traxxas, och en av fördelarna med den är att man kan ladda Li-Po batterier med den också.

Sen testade jag även andra snabbladdare, funkade kanon de också om man har rätt laddkabel dvs en laddkabel som passar Traxxas "TRX" Batterier. Tänk dock på att köper du till Traxxas Li-Po batterier så använd bara Traxxas egna laddare så länge du inte har någon typ av adapter så du kan balansladda dem med en vanlig snabb & balansladdare.

 

De finns flera olika EZ-Peak laddare, med lite olika egenskaper och priser. Men räkna med från ca 550:- för en sådan laddare.

 

Sedan finns det flera olika typer av snabb & balansladdare allt från ca 3-400:- och uppåt. Jag personligen har några SkyRC laddare som jag är nöjd med.

 

EZ-Peak laddare:

Hobbex.se

Hobbyequipment.se

Kullagersgrossisten.se

 

Några Snabb & balansladdare:

Hobbyequipment.se

Kullagersgrossisten.se

Sammanfattningsvis så tycker jag denna Slash är en trevlig bil som blivit ännu mer nybörjarvänlig med den borstade motorn. Den kommer hopbyggd direkt ur kartongen så man kan mer eller mindre börja köra på en gång. Komplettera dock med 4st AA batterier till handkontrollen.

 

Tänk också på att eventuellt komplettera med en adapter till laddaren, eller annan typ av laddare som gör att du kan ladda batteriet.

 

Gillar att de skickar med mycket tillbehör, så som verktyg så att man kan skruva ner/bort delar från bilen men även extra karossklipps (Har en förmåga att tappabort dessa när jag kraschar utomhus).

 

Bilen håller bra, även fast en del av stötfångarfästet gått sönder för mig, så funkar bilen prefekt. Men tänk på att plasten på bilen blir ömtåligare om man kör utomhus när de är kallt. Jag körde bilen som mest medans de var ca 2+ grader till 2-3 minusgrader, vilket gör att bilen blir skörare och en dålig landning eller att man råka köra in i något kan göra så att något på bilen går sönder.

 

Men går något sönder som gör att du ej kan använda bilen, så finns det rejält med reservdelar att tillgå, de flesta rc-återförsäljarna säljer delar till Slash.

 

Priset på bilen ligger på ca 3500-3800:-, vilket är ett högt pris kan man tycka om detta är en första bil.

Traxxas är ett sotrt märke på marknaden och gör bra RTR-bilar och de flesta seriösa återförsäljarna säljer bilar av märket Traxxas. Man betalar för kvalité och tillgång på reservdelar och möjligheten till att uppgradera motor/fartreglage/mottagare osv efteråt. Fördelen med Traxxas är också att de tillverkat RC-bilar i många år, vissa modeller har de haft i flera år och kommer ha flera år framöver. Så även om du köper en bil idag, så finns det delar till den om 5-10 år också.

 

Min första bil var inte en Traxxas, för jag tyckte att de var för dyra. Köpte en av ett annat märke till mindre än hälften av den Traxxas bil jag hade kollat på. Är absolut inte missnöjd med den men man märker skillnad i kvalité och tillgång till delar mellan lite billigare märken och de lite dyrare som t.ex. Traxxas.