Traxxastrx4

För att komma i kontakt med mig så finner ni sådana uppgifter under menyvalet Kontakta.

Kolla även gärna in:

Hittar ni något fel på sidan kontakta då info@alexhobby.se

Traxxas TRX-4 Land Rover Defefender

Klicka för större bild

Specs:

Biltyp: Crawler

Driftsätt: El

Drivning: 4WD

Levereras som: RTR (Ready-To-Run)

Lämplig för: Expert, Nybörjare, Erfaren

Skala: 1/10

Längd: 586 mm

Bredd: 249 mm

Höjd: 292 mm

Markfrigång: 79 mm

Vikt: 3372 g

Fartreglage: Traxxas XL-5 HV

Sändare: Traxxas TQi 4-Kanal

Motor: Traxxas Titan 21T 550 Omvänd Rotation

Motortyp: Borstad

Batteri: Ingår ej

Laddare: Ingår ej

 

Övriga funktioner:

Två olika hastighetslägen (Två växlad växellåda), Förhöjd drivaxlar fram och bak för bättre markhöjd, Öppna/Låsa Diffarna fram och bak

Vattenskyddad: Ja

Vad man får med när man köper produkten:

Bilen

Handkontroll

Instruktionsbok

Sprängskiss

Verktyg, för att kunna skruva ner hela bilen

 

Bra att tänka på, exp tillbehör som behövs:

Behöver kompletteras med: 2-3S LiPo eller 4-7 cell NiMH Batteri, iD Laddare, 4st AA Sändarbatterier

Batterier som Traxxas rekommenderar:

Till Traxxas hemsida

Uppackningen:

När man öppnar kartongen möts man av en välpaketerad bil. Inget som ligger löst i kartongen.

Möts av en handkontroll, sedan bilen och lite instruktionsböcker och tillbehör. Bilen är silver/grå, sen kommer även i en röd modell.

 

Man får nästan med allt som behövs för att börja köra. Tänk på att man måste själv kompletera med batteri och laddare till bilen, samt 4st AA - Batterier till handkontrollen. Jag själv kommer att använda ett 3s Li-po Batteri på 3000mAh 11,1v med Traxxas ID.

 

Här kommer lite länkar på batterier som passar till bilen, samt en laddare:

Batteri NiHM

Batteri Li-Po

Laddare

Det jag vart lite förvånad över var att bilen var rejäl, på bilder jag sett på nätet innan så tycker jag att den inte har verkat vara så stor. Måtten på bilen är: Längd: 58,6cm, Bredd:24,9cm och Höjden:29,2cm. Och vikten på bilen ligger på omkring 3,4kg utan batteri. Stor och gedigen bil helt enkelt tycker jag.

Handkontrollen:

Jag kan börja med handkontrollen. Det är en Traxxas TQi handkontroll ( 4 - Kanaler ) (Art nr: #6507R) som sitter bra i handen man har ett schysst grepp. Påminner mycket om tidigare handkontroller jag testat med Traxxas bilar, den stora skillnaden är att den här har lite mer funktioner.

 

Så som en röd knapp vid själva greppet, där kan man lätt ställa in låg eller hög växel på bilen. Låg växel = Låg fart, men stark bra om man kör i skog, och vill ta sig fram över terräng. Hög växel= Hög fart, men inte samma kraft. Bra om man vill ta sig fram snabbt på öppna ytor. Vet inte exakt topphastigheten men skulle tippa på ca 30-35km/h med ett 3s Li-po i högväxel. Vill ni se när jag kör den i låg och hög växel med ett 3s Li-po så hittar ni det ca 08:55 in i videon som ni hittar i början av detta inlägg, eller på www.alexhobby.se.

 

Uppe på handkontrollen finner vi även en switch. Den kan man ställa in hur man vill att bilens diffar ska vara öppna eller låsta fram, eller bak och fram på bilen. Hur detta funkar förklarar jag i videon ca 14:50.

 

Finns även möjlighet att ställa in styr trim, 50/50 eller 70/30 gas/broms. Mer information om inställningsmöjligheter finns i instruktionsboken, samt på Traxxas hemsida.

 

Kontrollen är även förberedd för Traxxas link modul om man nu kanske redan har en sådan eller vill köpa till för att kunna göra lite inställningar via sin smartphone. Detta är inget krav att ha, det är bara ett extra tillbehör.

Karossen:

Bilen lanseras i två olika färger, denna silver/grå. Sedan även en Röd modell. Karossen är riktigt snygg, och ser verkligen ut som en Landrover Defender.

 

Den är detaljrik, och ser riktigt frän ut tycker jag. Bak på karossen hittar vi en bensindunk, en domkraft och ett helt fungerande extra hjul!. Som funkar att använda till bilen om något däck skulle gå sönder. Finns även möjlighet att installera ett lamp kit som Traxxas säljer till karossen. Tror det finns till både fram och bak lyktorna till bilen.

 

Under karossen sitter det rejäla stänkskydd, dessa stänkskydd går även ihop med själva bilen. Så man får lite extra skydd mot smuts och skit att ta sig in under karossen. Kan även tillägga att karossen sitter såpass bra på bilen att det är omöjligt att komma in under den, och t.ex försöka starta bilen eller koppla in batteriet med karossen på utan att förstöra den.

Siffrorna 1. 2. 3. osv hör till bilden åvan, så att ni lättare ska veta vart allt sitter.

 

 

Hur bilen ser ut under karossen:

1. Styrservo (Art nr: #2075X) - Vattenskyddat.

 

2. En motor, som sitter längst fram och har en omvänd rotation. Motorn är en Traxxas Titan 21T (Art nr: #3975R).

 

3. Bredvid motorn sitter ett fartreglars detta Traxxas XL-5 hv. (Art nr: #3025). Det är en ny version av XL-5 och den är nu uppgraderad så den klarar av upp till 3s Li-Po batterier.

 

4. Precis intill fartreglaget sitter en liten kontakt, tror den används till lamp-kitet man kan köpa till karossen.

 

5. Ett litet servo (Art nr: #2065) som styr låg/hög växel även detta är vattenskyddat.

 

6. I mitten av bilen hittar vi batteriutrymmet, här finns det lite valmöjligheter till storlek av batteri.

 

Måtten på batteriutrymmet är:

 

Stora:

Längd:16cm (160mm)

Bredd:4,7cm (47mm)

Höjd:2,3 till 2,6 (23mm till 26mm)

Inte omöjligt att få i ett 3,0cm batteri heller.

Det batteriet jag använder har en höjd på 2,8cm.

 

Lilla:

Längd:9,4cm (94mm)

Bredd:4,0cm (40mm)

Höjd:3,7-4,2cm (37mm-42mm)

Visar hur man sätter i batteriet ca 16:55 in i videon.

 

7. Bredvid batteriutrymmet hittar vi ytterligare två servon, dessa ställer in diffarna. Om man vill ha dem öppna eller låsta fram eller båda bak och fram. Vill ni veta mer om hur servona funkar, kolla då in min video, där jag går igenom dem lite mer noggrant. Länk till min video finner ni i början eller gå till www.alexhobby.se ni hittar detta ca 13:47 in i videon.

 

8. Sist men inte minst så hittar vi en antenn och mottagare (Art nr: #8224) den är också vattenskyddad.

Bilen är mestadels gjord av plast. Delarna som är av metall/lättmetaller (Aluminium) är själva ramen på bilen, stagen, drivaxlarna och stötdämparna av det som jag kan se. Resten är av plast, och som vanligt är det enligt mig "bra" plast precis som det är på alla andra Traxxas produkter.

Dämparna funkar bra, det är mjuka och tysta och hjälper bilen att ta sig fram smidigt över terränger. - Jag demonstrerar lite hur dämparna funkar i min video. ca 19:17 in i videon.

Något nytt som Traxxas har gjort, är portala drivaxlar. De har alltså höjt upp drivaxlarna så att bilen för högre markhöjd utan att bilen behöver större däck, denna lösningen gör att dessa däcken är 1" mindre än vad de behöver vara för att bilen ska få en markhöjd på hela 7,85 cm hög.

Sist men inte minst så tänkte jag visa däcken. Det är ändå rejäla däck med bra mönster. Storleken på däcken är 11,8cm x 4,8cm ( 118mmx48mm ). Traxxas Canyon Trail 1.9 Däck (Art nr: #8272 ). Det är luftiga däck, så om man trycker på dem så åker luften ur. Vill man så kan man täppa igen hålen som är i fälgen, det är två stycken. Men jag upplever nästan att jag får bättre grepp ibland när luften åker ur däcken lite. Sen så klart så kommer luften in direkt i däcken också när det inte är så stort tryck på dem längre.

Som sagt mycket av bilen är vattenskyddat men det betyder inte att den är helt vattentät. Så se till att ta hand om bilen så kommer den att hålla länge. Märkte också att körde jag i vatten mycket med stenar i, så bilen fick kämpa lite, så sög däcken in vatten och de låter lite konstigt. Men jag skruvade bara bort dem från bilen efter körningen och lät dem ligga torka på en handuk i ca 1 dygn så var de problemet löst:)...

Kort sammanfattning:

Traxxas TRX4 är en häftig och snygg Crawler bil. Detta är första gången jag testar denna typen av bil och jag var lite skeptisk innan jag testade bilen och tänkte, " Hur kan detta med Crawling vara så kul, det går ju inte fort, och man gör inga feta hopp ". Men allt handlar inte om fart, eller hopp. Att gå in i skogen och ta med sig bilen och köra runt i en timme var faktiskt ganska skönt. Man fick tänka efter lite hur man skulle göra för att kunna ta sig upp på stora stenar, eller ta sig fram över rejäla terränger.

 

Jag är imponerad över att bilen klarade av att ta sig över alla hinder. I vissa fall så klarade den inte av allt, och det berodde mycket på att bilen tippa över och la sig på sidan eller taket. Eller att vissa objekt var alldeles för branta eller för höga.

 

Med ett 3s Li-Po 3000mAh batteri så fick jag ut ca 60 minuters körning. Då med mycket körning i skogen med låg växel, även lite körning på plant underlag i hög växel.

 

Det känns som om att Traxxas har tänkt till, och verkligen satsat på denna bilen. De har inte bara gjort en bil bara för att känner jag.

Bilen kommer att finnas till försäljning i Sverige runt den 30e Juni.

Priset kommer ligga på runt 5500-6000kr, vilket jag tycker är ett helt okej pris för en sådan bra gjord bil.

 

Svenska återförsäljare (Känner du till fler svenska återförsäljare så får du gärna kontakta mig):

Hobbyequipment

Reservdelsrc

Kullagergrossisten