TraxxasXMaxx

För att komma i kontakt med mig så finner ni sådana uppgifter under menyvalet Kontakta.

Kolla även gärna in:

Hittar ni något fel på sidan kontakta då info@alexhobby.se

Traxxas X-Maxx 8s

Specs:

Biltyp: Monster Truck

Driftsätt: El

Drivning: 4WD

Levereras som: RTR (Ready-To-Run)

Lämplig för: Nybörjare, Erfaren

Skala: 1/8 XL, 1/8

Längd: 77,9 cm

Bredd: 54,0 cm

Höjd: 35,0 cm

Markfrigång: 10,2 cm

Vikt: ca 8,7kg

Fartreglage: Traxxas Velineon VXL-8s

Motor: Traxxas Velineon 1200XL, Borstlös

Toppfart: 80km/h med 2x4S Li-Po

Handkontrollen: Traxxas TQi 2,4GHz

Vattenskyddad: Ja

Batteri: Ingår ej

Laddare: Ingår ej

Behöver kompletteras med: Laddare, 2st 4S Li-Po batterier, 4st AA batterier till sändaren

Priset: ca 10,500 - 11,000:-

Finns i färgerna: Röd, Blå och nu även Grön

Vad man får med när man köper produkten:

Bilen.

Handkontroll.

Instruktionsbok.

Sprängskiss.

Verktyg för att kunna skruva ner bilen.

- 3st Insexnyklar "T" 2.5mm, "L" 2.5mm, "L" 2.0mm.

- 1st Mutter nyckel för att kunna skruva bort däcken.

Delar för att kunna få in mindre batterier och se till att de sitter stabilt.

Ett extra drev, för att kunna nå 80km/h med bilen.

Det följer även med någon typ av gummidel, vet ej vad det är eller vad den är till än.

 

Bra att tänka på, exp tillbehör som behövs:

Två stycken 4s Lipo batterier för att få ut max av bilen

Traxxas säljer ett laddpaket med två stycken 4s Lipo batterier och en EZ-Peak Live Laddare.

Jag tar en närmare titt på det paketet här:Traxxas Laddpaket till X-Maxx 8s

Tillgången till reservdelar: Ja det finns bra tillgång till de flesta reservdelarna till denna bil. Det finns över lag bra tillgång till alla Traxxas bilar här i Sverige.

Jag kan börja med lite bilder på kartongen:

Det man får med bilen är en påse med lite tillbehör, instruktionsbok till bilen/handkontrollen.

En handkontroll och så klart bilen.

Instruktionsboken som medföljer så tycker jag att den är bra. Den visar bra med bilder och texten är lättläst. Den är på bland annat Engelska, Franska, Spanska och Tyska. Instruktionsboken kanske man kan tycka inte är viktig att läsa, men det är något som man absolut bör läsa tycker jag. Man får veta mycket om bilen, och får sig en bättre uppfattning om hur allt funkar om den.

Traxxas skickar även med en riktigt bra och detaljerad sprängskiss över bilen också den visar VARJE del på bilen. Så som den minsta skruven till de stora rejäla däcken. Det är artikelnummer till alla delar också så man själv kan gå in på Traxxas hemsida och kolla lite mer. Jag kommer även att skriva artikelnummer efter några av de delar som jag kommer nämna mer senare, så att ni själva kan gå in på traxxas.com och läsa/kolla lite mer på de delar jag pratar om.

Ett papper med lite reklam från Traxxas ang laddare och batterier som man kan köpa. Dock har inte batterierna på detta pappret något med denna bilen att göra, för det är mestadels NiHM batterier som visas. Men laddarna funkar fint om man skulle behöva ha någon.

Det medföljer också lite extra tillbehör så att man kan använda sig av mindre batterier så som 2s eller 3s lipo. Hårt skum och skenor som gör att mindre batterier sitter bättre i bilen. Med information om detta finns i min video (Tiden i videon 10:20).

Något som jag gillar med Traxxas är att de nästan alltid skickar med verktyg så att man i princip kan skruva ner hela bilen. Det medföljer 3st insexnycklar "T" 2.5mm, "L" 2.5mm och en lite mindre "L" 2.0mm. Samt en typ av mutter nyckel som man kan skruva bort däcken till bilen med.

Går även att styla bilen med lite klistermärken som Traxxas skickar med.

Ett extra drev ingår också som gör att bilen kan nå högre hastigheter (80km/h). Jag testar bilen så som den är direkt ur kartongen och då fick jag en hastighet på 70km/h på asfalt med 2st 4s Lipo batterier. Och 55-65km/h på gräs å grus. Test av hastighet kan ni också hitta i videon (Tiden i videon 26:15).

Handkontrollen/Sändaren:

Sist har vi en till del här vet inte riktigt vad den är till. Och inget jag har haft användning för. Så vet du vad detta är så får du gärna skriva det i kommentarerna:

Handkontrollen är en Traxxas TQI det är deras "standard" sändare som de skickar med de flesta av sina bilar. Den sitter bra i handen, och man har en bra grepp. Styrningen är riktigt bra den också, den täcks av lite hårt skum för att göra att man får bättre/skönare grepp.

Högst upp på handkontrollen sitter två knappar. Den till vänster står det Meny på, och via den ska man kunna göra diverse inställningar. Detta är inte något jag själv har testat, och vill du veta mer om detta så finns det i instruktionsboken.

 

Den högra röda knappen står det SET på, och den har en lite häftig funktion som jag personligen inte sett tidigare, men jag vet att den finns på några av de tidigare Traxxas bilarna. Skulle nu bilen hamna på taket och du inte orkar gå fram och vända på bilen själv så kan du hålla nere denna knapp i 4-5 sek så kommer bilen själv att försöka vända på sig. Jag visar hur detta funkar i videon (Tiden i videon 09:02).

 

Om den inte lyckas med detta så kommer den själv att sluta efter ett tag. Och du kan försöka igen om du vill det. Men ibland kan de bara vara bättre att gå fram själv och vända på bilen. Vill man så kan man själv flippa på bilen genom att gasa och bromsa med handkontrollen, gasar man och bromsar vid rätt tidpunkt så kommer bilen tillslut att hamna på rätt sida. Tänk dock på att kanske inte göra detta på hårda underlag så som asfalt eller grus, får då kan man få rejäla repor och skador på karossen.

Lite längre ner på handkontrollen hittar vi lite inställningar man kan göra till bilen.

Så som styrtrim, multifunktion (TSM) och hur gasen ska vara (50/50) eller (70/30).

 

TSM (Traxxas Stability Management) funktionen är riktigt grym, den hjälper verkligen bilen att gå rakt och jag känner att utan den så hade bilen nog legat mer i diken än på där jag ville ha den. För dig som kanske inte vet vad TSM funktionen gör så är det som ett gyro som styr styrservot för att göra så att bilen alltid går rakt fast det är halt underlag. Jag visar hur detta funkar i min video (Tid i videon 10:00).

 

Inställningen som är längst till höger (50/50 eller 70/30) ska du absolut inte röra om du inte vet exakt vad du håller på med. För annars kan de hända riktigt tråkiga saker och bilen eller någon annan kan bli skadad. Så läs instruktionsboken innan ni rör denna inställning, för fartreglaget måste kalibreras för att det ska funka riktigt.

Sändaren kommer förberedd för en Traxxas live modul, installerar man en sådan i denna sändaren så kan man koppla upp den till sin smartphone och få mer koll över bilen. Men detta är inget som jag heller kommer gå igenom i denna genomgång av bilen.

 

Sändaren kräver 4st AA batterier för att funka, detta är inget som medföljer.

En liten bättre genomgång av handkontrollen gör jag även i videon (Tid i videon 8:30).

Bilen X-Maxx 8s:

Vi kan vi börja med karossen. Till X-Maxxen så har Traxxas slopat karossklipsen vilket jag tycker är riktigt skönt. De har en annan lösning med en hake som fästs fram på bilen, sedan ett lås som går ner över bakre delen av bilen. Vill ni veta exakt hur detta ser ut och funkar så finns det i videon (Tid i videon 12:58).

 

Bilen den finns i två olika färger här i Sverige. Röd eller blå, detta är den röda och jag gillar den. Har även sett den blåa versionen och den är också rätt cool. Karossen den är stor, mäter upp till hela 70cm lång, 28cm bred och 20cm hög.

 

Till denna uppgraderade 8s versionen så har de förstärkt karossen med en plastskena längst bak. Annars är de samma kaross som föregående X-Maxx. under karossen hittar vi fästena som gör att den sitter fast på bilen, vi ser även rejäla plast störtbågar så att karossen ska klara av att bilen hamnar på taket. En rejäl och cool kaross kort sammanfattat.

Jag tänkte börja bakifrån och ta er framåt i bilen. Längst bak sitter en Wheeliebar (#7776). Detta var bara ett extra tillbehör till förra modellen av X-Maxx men till denna 8s versionen som har mer kraft så är den för installerad och utan denna så skulle jag nog haft bilen mer på taket än på hjulen. Wheelies är absolut ingen match för denna bilen, även fast bilen rullar så är de inga problem att få upp den på bakhjulen. Detta är något som jag visar lite då och då i min video (Tid i videon14:10). Wheeliebaren funkar också perfekt som en handtag, och man nu ska bära bilen en bit. För bilen är riktigt tung, den väger in på nästan 9kg utan batterier. Fast 90% av bilen är plast, så har den en rejäl tyngd till sig.

 

Sen kommer vi till den bakre stötfångaren (#7734) den är gjord av plast, lite tunn och klen kan jag tycka. Men under mina tester med bilen så har inte den tagit större skador mer än lite repor.

Överblick och genomgång vad som sitter under karossen:

De sitter högpresterande (1) GTX Aluminium stötdämpare runt om bilen (#7761R) dessa är röda för att matcha karossen. De är också rejäla som hela bilen är. Dom mäter upp till ca 20cm långa, och funkar riktigt bra till bilen. Det går även lätt att ställa in dem och göra dem hårdare eller mjukare.

Hela chassit på bilen är rejäl och kraftig plast. (2) Fästena (#7738) till stötdämparna är rejäla, och det är även runt dem som karossen fäster. Dessa fästena sitter även fram på bilen till framstötdämparna och det är även där som haken på karossen går in under för att fästa till chassit/bilen.

I denna X-Maxxen 8s så sitter det en (3) Velineon 1200XL Borstlös motor (#3491), den är uppgraderad från en 1600XL som satt i föregående modell av X-Maxx.

 

Något som också är nytt för denna 8s versionen är att det sitter fläktar över (3) kylflänsarna (#3474) till motorn för att kunna hålla motorn på någorlunda temperaturer. Motorn är även vattenskyddad.

 

(4) ESC (Fartreglaget) (#3496) är också uppgraderat från tidigare modell, den är lite större och klarar av upp till två stycken 4s lipo batterier alltså 8s. Ur ESCn kommer två kontakter som man kopplar in batterierna i, dessa kontakter är Traxxas ID och lite större än andra Traxxas ID kontakter jag har sett, detta beror ju på att 4s Lipo batterier ska passa. Den klarar också av två st 2s Lipo eller två 3s Lipo, men då kommer bilen inte kunna komma upp i de hastigheterna som den är gjord för. Men den kommer att funka helt okej. På ESCn sitter det så klart en På och AV knapp till bilen det är även via den som man kan göra lite inställningar med, men lite mer information om det finns i instruktionsboken. Den är också vattenskyddad.

 

Vidare har vi ett skydd till (5) mottagaren (#7724), och i den så sitter mottagaren (#6533). Det är även där som TSM funktionen är "installerad" den är inbyggd i mottagaren.

 

Under mottagaren så sitter styrservot (#2085), man kommer inte så lätt åt den och det är inte så lätt att se den. Den är också såklart vattenskyddad.

 

Längst fram på bilen sitter det en främre (6) stötfångare (#7735) den också av plast, lite tunn där också tycker jag. Men som med den bakre stötfångaren så har den bara fått några enstaka repor och inga större skador genom mina tester.

 

Denna bilen har rejäla (7) däck och precis vad jag hade väntat mig. Däcken är hela 20cm i diameter och 10cm breda. Dom har bra och rejäla mönster det är inte så mjuka eller för hårda. Men bilen har mycket kraft och det gör att däcken sväller lite om man drar på mycket gas. Har inte haft några problem med däcken, och bilen har bra grepp på de underlagen som jag testade bilen på (Gräs, Grus och Asfalt). Kan tillägga att bromsar man lite för hårt på gräs så kan bilen flippa över och göra lite volter.

(8) Platserna där batterierna ska ligga. Sitter en grå skena som man trycker dit över batteriet. Det är även här man lägger i de hårda skummet/svarta plastskenan om man skulle ha lite mindre batterier.

(1) Under bilen så ser man inte så mycket, hela undersidan är hård plast som skyddar de inre drivaxlarna och dreven osv. (2) Bilen har även rejäla bärunderarmar (#7730). Efter några veckors testade av bilen så är de faktiskt mestadels undersidan som tagit mest "stryk", inget som har gått sönder bara en del repor. Karossen har dock taigt mer skada, men mer om de senare.

 

Denna 8s versionen har även en del andra uppgraderingar, så som starkare drivaxlar och drev. Drivaxlarna och dreven är såklart gjorda av metall. Det är så klar lite mer grejer som är uppgraderat från tidigare version av X-Maxx men inget jag kommer gå in så mycket i detalj.

Som tidigare nämnt så kommer bilen utan batterier och laddare. Jag använde mig av batterierna som kommer med Traxxas Laddpaket (#2993). Batterierna är 2st 4s Lipos 6700mAh.

Med dessa batterier fick jag ut 15-25 minuters körtid. Helt beroende på hur jag körde bilen, under mina tester så låg körtiden på närmare 20 minuter vilket jag tycker är riktigt bra. När jag testade hastigheten på bilen körde jag fram och tillbaka på en asfaltsväg, då låg körtiden på ca 15 minuter. Full gas fram och tillbaka.

 

Bilens hastighet på asfalt mätte jag upp till ca 70km/h. Detta kom jag fram till efter att kört bilen fram och tillbaka ca 20-30 gånger och mätt detta med en iPhone 4s GPS. Samma gjorde jag på gräs och grus, då vart resultatet allt från 55-65km/h beroende på hur underlaget var. Helt okej tycker jag då bilen väger ca 10kg med batterier i. Med medföljande drev så kan bilen nog nå 80km/h som Traxxas säger att bilen ska kunna göra.

Bilen är riktigt rolig att köra på grus, jag testade även bilen på en crossbana. Då kände jag verkligen att bilen fick en utmaning. Marken på banan var ojämn det var vattenpölar lite här och var men bilen tog sig fram utan problem. Med TSM funktionen på så kom bilen fram riktigt bra, den höll bilen stabilt på banan. Fick till en del hopp där också, allt från 10cm hopp till 5meters hopp. Bilen klara detta galant, ibland lyckades inte bilen att landa riktigt och den tog en del smällar, och ibland kunde det ligga stora stenar i vägen som bilen körde in i och fick den att flyga av banan.

Under mina veckor med testkörning av bilen så har inget på bilen gått sönder, karossen tog en hel del stryk dock. Bakdelen har mycket bucklor och repor. Den har även börjar spricka lite här och där. Fästena som sitter fastskruvade på karossen som man fäster karossen på bilen har börjat lossna.

 

Bilen har fått repor undertill, men annars inga större skador som påverkar bilens körupplevelse eller prestanda.

Karossen håller ihop fortfarande och funkar nästan lika bra som om den vore ny. Bilen har tagit mindre skada än vad jag flera gånger har trott. I min video har jag ett montage med några av de volter/krascher jag har gjort med den ni hittar den vid (Tid i videon 28:00) i videon. Bilen klarar det mesta tycker jag, men såklart så kan en sned landning göra så att något går sönder på bilen och då är det bara att kontakta återförsäljaren och berätta vad det är du behöver så kan de säkert hjälpa er med det. För vi har över lag bra tillgång till Traxxas reservdelar här i Sverige.

Sammanfattningsvis så tycker jag att detta är en riktigt extrem, snabb och häftig bil. Denna bil måste upplevas på riktigt för att verkligen förstå hur den är. Det är riktigt svårt att få med på bild eller video för den delen hur stor och snabb bilen verkligen är. När jag själv gick igenom materialet jag filmat så känner jag att det visar inte riktigt hur bilen är. Och jag insåg ganska snabbt att det inte är lätt att få med på video.

 

Detta är en bil som är till för att bli utmanad, full gas framåt är vad denna bilen gillar. Och det är också vad jag gillar.

Bilen funkar bra för både nybörjaren och den med lite mer erfarenhet.

 

Skulle man som nybörjare tycka att bilen har för mycket kraft med 2st 4s lipo så kan man ställa in bilen på nybörjar/träningsläge. Då kommer bilen att gå på 50% kraft och blir lättare att lära sig och när man känner sig redo så kan man lägga in den i något roligare läge så som sport eller racing, mer information om detta finns i instruktionsboken.

 

Priset på bilen ligger på ca 10,500 - 11,000:- vilket jag tycker är mycket pengar. MEN jag ska även säga det att man får mycket bil för pengarna. Detta är en av de största om inte den största RC-Bilen som man kan köpa som en RTR bil. Vill man sticka ut ur mängden så är detta bilen för dig:)

 

Mer information osv kommer löpande, och uppdatering av bilder kan också ske lite då och då under tiden...

Svenska återförsäljare som säljer denna bil samt laddpaketet:

Hobbyequipment - Bilen

Hobbyequipment - Laddpaketet